bedrijfsopvolgingsfaciliteit

Vraag en antwoorden over erfrecht
Plaats reactie
superq
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 apr 2008, 14:20

bedrijfsopvolgingsfaciliteit

Bericht door superq » 18 apr 2008, 16:11

Deze faciliteit is om de onderneming te laten voortbestaan na overlijden.

Mijn vader is overleden en mijn moeder is erfgenaam en heeft het vruchtgebruik t.a.v. haar kinderen m.b.t. de onderneming.

Als voorbeelden van deze faciliteit gaat men uit van één van de kinderen

Moeder wilt zelf echter blijven door besturen en is 80 jaar.
Zij was getrouwd in gemeenschap van goederen.

Komt zij ook voor deze faciliteit in aanmerking? Ze wordt nu namelijk privé aangeslagen tot het betalen van alle successierechten, dus ook over de waarde van de besloten vennootschap. Of zijn er nog andere mogelijkheden deze lasten t.b.v. het gedeelte vennootschap te verzachten?

rene
Site Admin
Berichten: 42
Lid geworden op: 11 mei 2005, 17:32

Re: bedrijfsopvolgingsfaciliteit

Bericht door rene » 01 dec 2008, 22:44

De bedrijfsopvolgingsfaciliteit is van toepassing op het successierecht die verschuldigd is door de voortzetter
Ik begrijp uit uw vraag dat er sprake is van een ouderlijke boedelverdeling en dat moeder de onderneming voortzet

Wanneer moeder successierecht verschuldigd is, is de faciliteit over haar verkrijging van toepassing
De faciliteit is niet van toepassing over het verschuldigde successierecht die schuldig is over de verkrijging van de kinderen. Dit successie wordt wel voorgeschoten door moeder, maar komt in mindering van erfdeel kind
Wel kunnen de kinderen een beroep doen op artikel 25 invorderingswet (uitstel betaling voor 10 jaar rentedragend)

Plaats reactie