executeur bij minderjarige achterblijver

Vraag en antwoorden over erfrecht
Plaats reactie
vinh
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 sep 2008, 21:26

executeur bij minderjarige achterblijver

Bericht door vinh » 23 sep 2008, 22:11

Dag forum,

Ik ben getrowd (in gemeenschap van goederen) en we hebben een zoontje van 3 jaar oud.
Mijn vrouw en ik zijn aan het inventariseren wat voor testament we zullen laten maken, en dan kom je heel wat tegen. Het blijkt erg lastig te zijn om de juiste informatie op te zoeken..

We willen in elk geval een voogd benoemen voor het geval ons zoontje achterblijft.
Het lijkt erop dat, als een van ons overlijdt, de ander, als erfgenaam, volgens de wet executeur testamentair zal kunnen worden. Maar wie wordt executeur als we niets daarover in ons testament hebben laten zetten, mijn vrouw en ik overlijden en ons zoontje is als minderjarige enig erfgenaam? Kan de voogd dat bepalen of gaat er dan een kantonrechter over beslissen?

En nog iets, voor het onwaarschijnlijke (hopelijk) geval dat we met z'n drieen omkomen voordat zoonlief zelf kinderen heeft:
Clausules over plaatsvervulling en aanwas lijken op z'n plaats in een testament. Maar houden die in dit geval tegen dat alles naar broers/zussen/ouders van mijn vrouw en ik gaat en dat dan de Nederlandse staat alles krijgt?

Met vriendelijke groet,

rambagts
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 nov 2007, 20:30

Re: executeur bij minderjarige achterblijver

Bericht door rambagts » 24 sep 2008, 08:51

U en uw vrouw doen er verstandig aan om in uw testamenten een voogd of 2 voogden te benoemen (stel dat 1e voogd vroeg overlijdt) in het geval u en uw echtgenote komen te overlijden. De rechtbank zal dan rekening houden met uw wens. U doet er ook verstandig aan om een Executeur T. te benoemen om bij uw beider overlijden zaken te regelen (w.o. begrafenis/crematie, betalen van rekeningen etc). Deze ET zal dan verantwoording moeten afleggen bij de rechtbank indien uw kind dan nog minderjarig is. De voogden kunnen alleen met toestemming van de rechtbank over de nalatenschap van uw zoon beschikken om bijvoorbeeld een verbouwing (extra slaapkamer in huis van voogd) en maandelijkse kosten van levensonderhoud en studiekosten te betalen.

Stel dat één van u komt te overlijden dan zijn de andere ouder en uw zoon erfgenaam. De andere ouder zal dan de zaken afwikkelen als er geen testament is. U kunt natuurlijk in een testament een andere ET benoemen als de zaken moeilijk zijn af te handelen (denk aan eigen bedrijf met aandelen, fiscale afrekeningen e.d.) of andere gecompliceerde zaken als de overlevende ouder daar geen of weinig verstand van heeft.

In uw 2 testamenten kunt u ook vastleggen wat uw wensen zijn m.b.t. uw nalatenschap als u alle drie gelijktijdig komt te overlijden. Er zijn genoeg manieren om te voorkomen dat er te veel geld naar de Staat Der Nederlanden vloeit. Een notaris of estate planner kan u hierbij beter adviseren dan dit forum. U kunt alleen met een testament voorkomen dat broers,zussen en ouders erven bij het onverhoopt gelijktijdig overlijden van uw gezin.

vinh
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 sep 2008, 21:26

Re: executeur bij minderjarige achterblijver

Bericht door vinh » 25 sep 2008, 19:36

Hartelijk dank voor uw snelle antwoord.

Toch nog een reactie daarop:
Heb ik het goed begrepen dat, als je geen ET hebt benoemd, de erfgenamen deze mogen aanwijzen? En dat de rechter dit zal doen in overleg met de voogd als ons zoontje als minderjarige alleen achterblijft?
Ik vraag hierop door omdat we het testament zo simpel mogelijk willen houden.

<
U kunt alleen met een testament voorkomen dat broers,zussen en ouders erven bij het onverhoopt gelijktijdig overlijden van uw gezin.
>
Het is niet onze wens om ze expliciet uit te sluiten... Maar de vraag kwam meer voort uit het feit dat ik hier en daar op internet heb menen te kunnen opmaken dat, als je een regeling voor plaatsvervanging hebt opgenomen dat de wettelijke erfopvolging niet meer van kracht lijkt te zijn.

Met vriendelijke groet,

rambagts
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 nov 2007, 20:30

Re: executeur bij minderjarige achterblijver

Bericht door rambagts » 25 sep 2008, 20:19

Als een erflater geen ET heeft benoemd zullen de gezamenlijke erfgenamen het zelf moeten oplossen of iemand vinden die dat voor hen wilt doen. Dat kan een erfgenaam zijn maar ook een buitenstaander of een notaris of bijvoorbeeld een accountant maar dan moeten alle alle erfgenamen het natuurlijk wel eens zijn. Als er een ET in testament wordt vermeld is de zaak duidelijk. De rechtbank zal, als er een minderjarige wees overblijft, de belangen van dit kind behartigen. Ik weet niet of de rechtbank dan de afwikkeling van de nalatenschap zal overlaten aan de voogd alleen. Omvang van de nalatenschap kan natuurlijk ook wel een rol spelen. Als u een ET opneemt in uw testament voorkomt u mogelijk dat de rechtbank een dure notaris als ET benoemt en dat de afhandeling onnodig lang wordt vertraagd.

Een testament voorziet in de mogelijkheid dat u en uw echtgenote m.b.t. uw laatste wil afwijken van de wettelijke verdeling. Als u de wettelijke verdeling verkiest dan hoeft u daaromtrent niets te laten opnemen in uw testament. In dat geval kunt u uw testament beperken door alleen een voogd te benoemen. Laat u ook adviseren door een notaris.

vinh
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 sep 2008, 21:26

Re: executeur bij minderjarige achterblijver

Bericht door vinh » 06 okt 2008, 23:32

Bedankt, dat is een duidelijk antwoord. We zullen uw raad ter harte nemen. Nu komen we toch weer beter beslagen ten ijs bij de notaris.

Plaats reactie