erven overleden moeder aan schoonzoon

Vraag en antwoorden over erfrecht
Plaats reactie
garfield
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 sep 2008, 06:35

erven overleden moeder aan schoonzoon

Bericht door garfield » 24 sep 2008, 06:48

Mijn verhaal is het volgende:
Mijn vader is ernstig ziek (longkanker) en heeft niet lang meer te leven. Zijn vrouw (mijn moeder) is 2 jaar geleden overleden. Zij hadden samen 4 dochters waarvan 1 dochter verleden jaar is overleden. Deze dochter was getrouwd en had geen kinderen.
Hoe zit het nu met de erfenis? Kan mijn zwager aanspraak maken op het kindsdeel van mijn zusje van de kant van mijn moeder?
Mijn vader zou dit absoluut niet willen aangezien we al een tijd geen contact meer met mijn zwager hebben en er een aantal zaken zijn waar wij het niet mee eens zijn geweest in het verleden, dit zeker in verband met mijn zusje. Daarbij heeft mijn zwager geen enkele poging gedaan om in contact te komen met mijn vader terwijl hij al geruime tijd heel erg kwakkelt met zijn gezondheid.
Als hij zou erven, is daar dan nog wat aan te doen?

Vr.gr.
Garfield

rambagts
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 nov 2007, 20:30

Re: erven overleden moeder aan schoonzoon

Bericht door rambagts » 24 sep 2008, 08:21

Als uw vader komt te overlijden en er is geen testament, dan wordt zijn nalatenschap verdeeld onder de drie dan nog levende dochters. Als zijn overleden dochter kinderen zou hebben gehad, dan hadden die het deel van hun moeder geërfd. Uw zwager erft dus niets van uw vader.

Echter:
Toen uw moeder overleed, leefde uw zuster nog en zij had toen mogelijk recht op een deel van haar moeders nalatenschap (had uw moeder een testament?).
Aannemende dat er geen testament was en uw zuster toen niets heeft ontvangen omdat alles naar de langslevende (uw vader) is gegaan, had uw zuster mogelijk nog een vordering op het erfdeel van uw moeder, uit te betalen bij overlijden van de langstlevende. Als uw zus in gemeenschap van goederen is gehuwd geweest dan is die vordering in die gemeenschap gevallen en dan heeft uw zwager dus nog mogelijk recht op de helft van die vordering.

Om te voorkomen dat zwagers, schoonzussen e.d. (ook wel de koude kant genoemd) erven doet de erflater er verstandig aan om in testament een uitsluitingsclausule op te nemen (dat erfdeel niet in de gemeenschap van goederen van kinderen valt). Deze clausule voorkomt o.a. dat bij latere scheidingen van de kinderen de helft van het erfdeel, als dat nog niet is geconsumeerd, naar de "koude kant"" verdwijnt.

garfield
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 sep 2008, 06:35

Re: erven overleden moeder aan schoonzoon

Bericht door garfield » 01 okt 2008, 06:15

Dank u wel voor het heldere antwoord.

Mijn ouders hadden geen testament.
Ik neem aan dat die clausule in een testament dus nu geen zin meer heeft aangezien mijn zwager niet erft van mijn vader, maar in principe via mijn overleden zusje (kindsdeel) van mijn moeder. Mijn moeder is een jaar eerder (2006) overleden dan mijn zusje (2007). Mijn zusje had geen kinderen.
Hoe gaat dan de waarde van dat kindsdeel bepaald worden? Hadden wij allen wat moeten vernemen van een notaris op het moment dat mijn moeder overleden was? Dit is namelijk niet gebeurd. Of wordt de waarde pas bepaald als mijn vader overleden is.
Voor zover ik weet waren mijn overleden zusje en zwager getrouwd in gemeenschap van goederen.

rambagts
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 nov 2007, 20:30

Re: erven overleden moeder aan schoonzoon

Bericht door rambagts » 01 okt 2008, 16:05

Als uw vader nog andere kinderen heeft die zijn gehuwd doet hij er verstandig aan om die clausule alsnog op te nemen. Hij voorkomt hiermede dat als een van zijn kinderen na zijn overlijden gaat scheiden de zwagers en schoonzussen de helft van het niet opgemaakte erfdeel opeisen.

Een notaris doet niets als hem niets wordt gevraagd. U had in 2006 het erfdeel van uw moeder moeten uitrekenen en vastleggen en eventuele successierechten moeten betalen. Misschien kan dit alsnog. Ik verwijs u verder naar de link.
http://home.hccnet.nl/m.breemans/wettelijkverd.html

garfield
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 sep 2008, 06:35

Re: erven overleden moeder aan schoonzoon

Bericht door garfield » 03 okt 2008, 15:54

Aan Rambagts,

Mijn zus vertelde me dat mijn vader wel een formulier van de belasting heeft gekregen en dat hij zijn huis moest laten taxeren, nadat mijn moeder was overleden. Is dit hetgene wat uitmaakt wat het erfbedrag zal worden als mijn vader overlijdt?
Ik heb dat niet zo meegemaakt aangezien ik toen net een zware operatie achter de rug had, maar kan me weer vagelijk herinneren dat hij dat moest invullen.

In ieder geval heel erg veel dank voor uw duidelijke uitleg, we hebben er veel van opgestoken, mijn 2 zussen en ik.
Ik ga één dezer dagen met mijn man naar de notaris om in ieder geval voor onze kinderen alles goed te regelen, (16 en 19 jaar). Mijn oudste zus ook. Toevallig heeft mijn andere zus dit reeds 3 maanden geleden gedaan, omdat ze toch voor een andere kwestie bij de notaris moest zijn. Dus uw uitleg heeft zeker effect....
Of mijn vader in zijn laatste maanden nog wat wil gaan regelen zullen we moeten afwachten!!

Als ik nog eens vragen over dit soort kwesties heb, kom ik zeker weer langs op dit forum om bij u de juiste antwoorden te krijgen.
Vriendelijke groet

rambagts
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 nov 2007, 20:30

Re: erven overleden moeder aan schoonzoon

Bericht door rambagts » 03 okt 2008, 16:16

Ik leid uit uw laatste bericht af dat er dus bij het overlijden van uw moeder is afgerekend met de fiscus m.b.t. uw moeders nalatenschap. Als bijvoorbeeld het huis toen 100.000 euro waard was (en ook aannemende dat huis op naam van beide ouders stond) dan bedroeg uw moeders erfdeel 50.000 waarvan de kinderen en uw vader ieder een gelijk deel hebben geerfd en waarover uw vader alle successierechten heeft betaald . Als uw vader komt te overlijden betalen de kinderen dus alleen successierechten over het erfdeel van de vader. Als uw vader overlijdt kunt u maar beter een notaris om advies vragen aangaande betaling successierechten om te voorkomen dat u teveel betaalt.

Plaats reactie