lening van overleden ouder aan kind

Vraag en antwoorden over erfrecht
Plaats reactie
mick
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 sep 2008, 13:44

lening van overleden ouder aan kind

Bericht door mick » 29 sep 2008, 20:02

Mijn broer heeft 20 jaar geleden een lening afgesloten bij mijn moeder. Mijn moeder (laatste ouder) is onlangs overleden. Er is nu onenigheid over die lening ontstaan. Mijn vraag is: kan ik eisen dat mijn broer de lening aflost aan ons, of ben ik als erfgenaam gebonden aan die lening?

rambagts
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 nov 2007, 20:30

Re: lening van overleden ouder aan kind

Bericht door rambagts » 30 sep 2008, 16:31

Als niet bekend is onder welke voorwaarden deze lening destijds is afgesloten is het niet mogelijk hierover advies te geven.

mick
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 sep 2008, 13:44

Re: lening van overleden ouder aan kind

Bericht door mick » 01 okt 2008, 11:45

De voorwaarden w.b. aflossing zijn als volgt: "Na 1/1/1994 zal de aflossing van de hoofdsom of het onafgeloste gedeelte in onderling overleg worden bepaald". Onderling is in dit geval mijn broer en mijn moeder. Daarvoor was aflossing alleen verplicht indien het inkomen van de schuldenaar dit toestond. Ook bij failliesement, curatele of vervreemding van het onroerend goed is de hoofdsom direct opeisbaar.

Ik hoop dat dit meer licht op de zaak werpt.

rambagts
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 nov 2007, 20:30

Re: lening van overleden ouder aan kind

Bericht door rambagts » 01 okt 2008, 12:29

Gelet op de bewoordingen concludeer ik dat u, als erfgenaam van uw moeder, alsnog in goed overleg met uw broer (de andere erfgenaam) een aflossingsschema moet overeenkomen. De geleende som is niet opeisbaar is bij het overlijden van uw moeder begrijp ik uit uw toelichting. Als u er niet uitkomt met uw broer doet u verstandig aan een notaris of advokaat of mediator te raadplegen.

Plaats reactie