waarde vakantiehuis

Vraag en antwoorden over erfrecht
Plaats reactie
gerbrand
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 okt 2008, 21:00

waarde vakantiehuis

Bericht door gerbrand » 13 okt 2008, 21:11

allereerst mijn complimenten voor uw geweldige site en behulpzaamheid.
Ik heb een vraag over het volgende: indien ik als kind erfgenaam ben van een vakantiehuis (niet woonhuis) van mijn vader, hoe zit het dan met de waarde hiervan en de opeisbaarheid t.o.v. zijn tweede echtgenote, aangezien immers volgens het nieuwe erfrecht alle zaken uit de nalatenschap in eerste instantie aan de langstlevende partner worden toegedeeld waarbij de kinderen een vordering behouden tot het moment van overlijden van die partner.
Concreet:
- is de hoogte van de vordering een vast bedrag dat wordt vastgesteld bij het overlijden van mijn vader, of blijft het object zelf (het huis) de vordering, onderhevig aan waardestijging- of daling? Hoe wordt de waarde vastgesteld? (WOZ waarde?)
- wat gebeurt er bij verkoop van het huis door tweede echtgenote? Is op dat moment de vordering opeisbaar?
-hoe zit het met successierechten, dienen die door echtgenote te worden voorgeschoten?
NB er is geen sprake van een testament en ook niet van een woonhuis in eigen bezit van mijn vader

dank voor uw antwoord,
Gerbrand

rambagts
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 nov 2007, 20:30

Re: waarde vakantiehuis

Bericht door rambagts » 15 okt 2008, 09:27

Zonder testament gaan alle bezittingen van de overledene naar de nog in leven zijnde partner. Kinderen krijgen een vordering op de langstlevende ouder, ter grootte van hun erfdeel. Ze kunnen die vordering pas opeisen als ook die laatste ouder overleden is.
-De hoogte van die vordering is een vast bedrag en is afhankelijk van de waarde van de woning op de dag van overlijden van uw vader. Deze waarde moet worden opgegeven in de aangifte voor de successie. De kunst is om de waarde zo laag mogelijk te houden maar niet te laag om problemen met fiscus te voorkomen. De fiscus zal aangifte toetsen aan de hand van de haar bekende gegevens w.o. met name de prijzen van vergelijkbare vakantiewoningen in het kadaster. Elke makelaar kan z'n taxatie voor de successie regelen.
Dus een eventuele waardestijging of- daling van dat huis heeft geen invloed op uw vordering.
- De vordering is niet tussentijds opeisbaar bij verkoop.
- Successierechten moeten worden betaald (lees voorgeschoten) door langstlevende.

jan a te U
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 dec 2008, 20:55

Re: waarde vakantiehuis

Bericht door jan a te U » 16 dec 2008, 21:29

even een opmerking over de vorige reactie:
Het zo laag mogelijk inschatten van de waarde van het vakantie huis lijkt me niet verstandig, dit omdat de langstlevende een niet familie lid is en alles wat er niet ingeschat is over gaat naar de erfgename van de langstlevende (en dat zijn andere).
Het zo laag mogelijk inschatten is zinvol als de langstlevende je andere ouder is of als je verwacht de erfenis nooit te krijgen (als de langst levende alles verbrast)

rene
Site Admin
Berichten: 42
Lid geworden op: 11 mei 2005, 17:32

Re: waarde vakantiehuis

Bericht door rene » 21 dec 2008, 20:14

Wanneer er een tweede echtgenote is, is het mogelijk dat er een beroep wordt gedaan op uw wilsrechten
U kan dan uw erfdeel veilig stellen door de langstlevende een vruchtgebruik te geven op een bepaald goed ten waarde van uw erfdeel, De langstlevende kan dan niet meer aan de hoofdsom komen

Plaats reactie