Schenking aan kleinkinderen en recht van inbreng

Vraag en antwoorden over erfrecht
Plaats reactie
wanttoknow
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 okt 2008, 22:06

Schenking aan kleinkinderen en recht van inbreng

Bericht door wanttoknow » 16 okt 2008, 22:17

Een weduwnaar heeft 2 kinderen, waarvan één zonder kinderen en één met 2 kinderen. De man schenkt zijn kinderen én kleinkinderen elk jaar het maximale belastingvrije bedrag. Hij heeft geen testament. Vallen na zijn overlijden de schenkingen aan de kleinkinderen onder het recht van inbreng? Ofwel wordt het kinderloze kind gecompenseerd?

rambagts
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 nov 2007, 20:30

Re: Schenking aan kleinkinderen en recht van inbreng

Bericht door rambagts » 17 okt 2008, 13:52

Als bij de schenkingen of in het testament niet is vastgelegd dat schenkingen moeten worden ingebracht in de nalatenschap dan valt er dus niets meer te verrekenen en wordt het kinderloze kind niet gecompenseerd.

wanttoknow
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 okt 2008, 22:06

Re: Schenking aan kleinkinderen en recht van inbreng

Bericht door wanttoknow » 17 okt 2008, 15:31

Dank voor de snelle reactie! Met de vrijstellingen zet de overheid ouders met kinderen die op hun beurt een ongelijk aantal kinderen hebben wel voor een dilemma bij het schenken aan kleinkinderen. De man in het voorbeeld is mijn vader en vindt dat ik er als kinderloze nu wel erg bekaaid van af kom... Wat wordt hier als redelijk beschouwd?

rambagts
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 nov 2007, 20:30

Re: Schenking aan kleinkinderen en recht van inbreng

Bericht door rambagts » 17 okt 2008, 15:54

Als uw vader vindt dat u er als kinderloze wat bekaaid vanaf komt dan kan uw vader dit d.m.v. zijn testament toch later rechtzetten?

wanttoknow
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 okt 2008, 22:06

Re: Schenking aan kleinkinderen en recht van inbreng

Bericht door wanttoknow » 17 okt 2008, 16:31

Ja, maar hij wil het niet helemaal recht trekken, waar ik ook in kan komen. De kleinkinderen zijn ook individuen. Hij denkt er nu aan de schenking voor de kleinkinderen tweejaarlijks te doen, zoals het onder de oude wetgeving was. Het is echt een dilemma. Wat is hier redelijk? Bestaat er literatuur over dit dilemma? Ik vrees ieder naar eigen inzicht.

rambagts
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 nov 2007, 20:30

Re: Schenking aan kleinkinderen en recht van inbreng

Bericht door rambagts » 17 okt 2008, 21:50

Ik vrees ieder naar eigen inzicht. U kunt ook overwegen dat uw vader optimaal gebruik maakt van de mogelijkheid om tijdens zijn leven te schenken en hij voorkomt hier mogelijk mee dat er bij zijn overlijden een te groot deel in de vorm van successierechten naar de staat gaat. Uw vader kan u ook meer schenken. Over een bedrag van 5000 per jaar aan een kind is maar 27 euro schenkingsrecht verschuldigd. Zie
http://www.belastingdienst.nl/reken/sch ... recht.html

Plaats reactie