Kindsdeel

Vraag en antwoorden over erfrecht
Plaats reactie
lamberto
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 okt 2008, 09:38

Kindsdeel

Bericht door lamberto » 19 okt 2008, 09:42

Mijn moeder is overleden in mei 2001 en er is geen testament opgemaakt in het verleden.
mijn vader heeft een eigen woning en wat spaargeld.
Kan het kindsdeel van de nalatenschap van mijn moeder op dit moment opgeeist worden??? (vererving oude erfrecht!!)

rambagts
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 nov 2007, 20:30

Re: Kindsdeel

Bericht door rambagts » 19 okt 2008, 20:56

Het feit dat uw vader over een eigen woning beschikt en over wat spaargeld is niet voldoende om uw vraag te beantwoorden. Bij het overlijden van uw moeder in 2001 had u volgens het oude erfrecht recht op een kindsdeel van de nalatenschap van uw moeder. U zult dus eerst na moeten gaan of uw moeder iets heeft nagelaten en wat de waarde daarvan was in mei 2001 en of u uw vader daarmee wilt confronteren.

lamberto
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 okt 2008, 09:38

Re: Kindsdeel

Bericht door lamberto » 20 okt 2008, 06:40

Hallo

De waarde van de nalatenschap van mijn moeder is toch de waarde van de woning (op dit moment)minus hypotheek en een gedeelte van het spaargeld???
De situatie is zo dat het contact zeer slecht is geworden door omstandigheden (nieuwe vriendin) en dat mijn vader heeft geroepen dat mijn broer en ik "niets" krijgen.
Nu hoef ik zijn geld ook niet maar het deel van mijn moeder waar ik "recht" op heb wil ik wel veilig stellen.
Ik zou dus eigenlijk willen weten of dit deel echt opeisbaar is of ?????

rambagts
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 nov 2007, 20:30

Re: Kindsdeel

Bericht door rambagts » 20 okt 2008, 09:30

Aannemende dat uw ouders in 2001 in gemeenschap van goederen gehuwd waren en dat woning op naam van uw vader en moeder stond dan bedroeg uw moeders erfdeel de helft van de waarde van die woning in 2001 minus de daarop rustende hypotheek + helft van overige roerende goederen en spaargeld. De andere helft bleef eigendom van uw vader. U kunt maar beter bij een wetswinkel in uw woonplaats nagaan of u dit kindsdeel en een eventueel deel van de waardevermeerdering van deze woning opeisbaar is. Als uw kindsdeel in de woning is blijven zitten ligt het voor de hand om aan te nemen dat 25% van deze waardevermeerdering sinds 2001 aan u toekomt. Als u enig kind bent dan bedroeg uw erfdeel de helft van uw moeders erfdeel in 2001

Plaats reactie