Erfenis verwerpen

Vraag en antwoorden over erfrecht
Plaats reactie
v.m.hulshof
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 okt 2008, 08:04

Erfenis verwerpen

Bericht door v.m.hulshof » 26 okt 2008, 08:23

In maart 2008 is mijn moeder overleden en heeft geen testament achtergelaten. Zij leefde van een aow-uitkering en een klein pensioentje en had geen enkele bezitting van waarde. Samen met mijn zussen heb ik naar goed geweten de huurwoning ontruimd (inboedel is naar kringloop en goed doel gegaan), alle openstaande rekeningen (merendeels uit eigen zak) betaald en dacht dat daarmee alles klaar was.
Nu (vorige week) blijkt dat zij een paar duizend euro's schuld heeft bij een Zorgkantoor; deze schuld is blijkbaar ontstaan doordat zij de ontvangen voorschotten PGB (thuiszorg en verpleging) niet verantwoord heeft over het jaar 2007. Wij hebben geprobeerd om wijs uit te worden ut de papieren rompslomp, maar zien door het bos de bomen niet meer. Wij kunnen dit grote bedrag niet betalen en zouden hiervoor zelf in de schulden raken.
Nu is mijn vraag het volgende: kunnen wij nu na zo'n lange tijd alsnog de erfenis verwerpen en zo ja, bij wie kunnen wij dan terecht ?

Vera

rambagts
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 nov 2007, 20:30

Re: Erfenis verwerpen

Bericht door rambagts » 26 okt 2008, 16:40

U en uw zussen (en eventuele kinderen van die zussen) hadden de erfens kunnen verwerpen binnen 3 maanden na het overlijden van uw moeder. Het verwerpen geschiedt d.m.v. het invullen van een verklaring op de rechtbank. Ik vrees dat u dit niet meer kunt herstellen. Als u of uw zusters zich zaken hebben toebedeeld uit haar boedel, hoe gering van waarde ook, hebben u of uw zusters daarmede de erfenis aanvaard. Misschien kunt u eens langs aan bij een (gratis) wetswinkel. Misschien biedt het zorgkantoor een coulante regeling.

Plaats reactie