neefjes erven van oom

Vraag en antwoorden over erfrecht
Plaats reactie
a.indri
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 jun 2008, 15:09

neefjes erven van oom

Bericht door a.indri » 29 okt 2008, 18:03

Hallo, graag wil ik het volgende aan u voorleggen;
Mijn vader is een aantal jaren geleden overleden, er was een testament voor de langstlevende. Mijn moeder heeft nu in het afgelopen voorjaar besloten om het kindsdeel aan de 4 kinderen uit te betalen. Mijn oudste, vrijgezelle, broer heeft mijn moeder verzocht om nog even te wachten met het overmaken van zijn deel, de andere 3 kinderen hebben hun deel gekregen. In de tussentijd, wij hebben ons geld al gekregen, hij nog niet, pleegt mijn broer zelfmoord. Hij laat een testament achter, waarin hij tot zijn ergenamen de 2 zonen van mijn zus benoemd, en mijn zus als executeur testamentair.
Mijn vraag is nu:
1 Valt het nooit ontvangen kindsdeel van mijn vader onder mijn broers nalatenschap
2 Valt t.z.t de erfenis van mijn moeder onder zijn nalatenschap. Mijn moeder leeft nog.
b.v.d
Alysette Indri

rambagts
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 nov 2007, 20:30

Re: neefjes erven van oom

Bericht door rambagts » 29 okt 2008, 20:28

1. Volgens mij valt het nooit ontvangen kindsdeel niet in de nalatenschap van uw broer. Uw vader heeft namelijk in zijn testament bepaald dat uw moeder alles erft en de kinderen hebben dan een vordering ter grootte van hun erfdeel dat pas bij het overlijden van uw moeder kan worden opgeeist. 2. Bij het overlijden van uw moeder erven volgens mij de drie resterende kinderen ook het deel waar uw overleden broer recht op zou hebben gehad.

Plaats reactie