Sta ik nu buiten spel?

Vraag en antwoorden over erfrecht
Plaats reactie
KeesS
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 nov 2008, 20:21

Sta ik nu buiten spel?

Bericht door KeesS » 03 nov 2008, 22:17

Mijn moeder overleed enkele jaren geleden. In haar testament stond dat zij drie kinderen had namelijk ondergetekende en mijn twee halfbroers. In het testament van haar partner (mijn stiefvader) staat dat hij twee kinderen heeft. Uiteraard klopt dat helemaal. Deze kinderen worden benoemd als erfgenaam. Sta ik daardoor buiten spel of heb ik nog rechten als het op erven aankomt.
Groet, Keess

rambagts
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 nov 2007, 20:30

Re: Sta ik nu buiten spel?

Bericht door rambagts » 04 nov 2008, 14:41

Uw moeder heeft u en uw twee halfbroers tot erfgenamen benoemd en uw stiefvader heeft alleen zijn twee eigen kinderen tot erfgenaam benoemd.
Dit is sneu voor u natuurlijk maar uw stiefvader mag dat doen. Als de kindsdelen bij het overlijden van uw moeder zijn uitbetaald dan ontvangt u dus niets meer uit de erfenis van uw stiefvader. Misschien kunt u uw stiefvader nog overreden.
Maar als uw erfdeel bij het overlijden van uw moeder niet is uitbetaald maar naar de langstlevende (uw stiefvader) is gegaan dan heeft u nog een vordering uit te betalen bij zijn overlijden. Ik adviseer u uw moeders testament en de eventuele afrekening na haar overlijden nog eens goed te lezen. Mischien staan er nog bepalingen in uw voordeel in.

KeesS
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 nov 2008, 20:21

Re: Sta ik nu buiten spel?

Bericht door KeesS » 04 nov 2008, 16:32

Hartelijk dank voor dit duidelijke antwoord. Kan ik het testament vinden/opsporen zonder mijn stiefvader daarvan op de hoogte te brengen?

rambagts
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 nov 2007, 20:30

Re: Sta ik nu buiten spel?

Bericht door rambagts » 04 nov 2008, 17:29

U kunt een poging wagen het testament op te vragen bij de notaris waar uw moeder het testament heeft laten opmaken.
Als u de naam niet weet dan kunt u dat gemakkelijk nagaan bij
http://www.centraaltestamentenregister.nl/

Als u als begunstigde bent opgenomen in uw moeders restament moet het geen probleem zijn om inzage te krijgen.
U kunt ook navraag doen bij de executeur testamentair die uw moeders testament heeft uitgevoerd na haar overlijden tenzij uw stiefvader dat zelf is geweest natuurlijk.

Plaats reactie