Verklaring van Erfrecht

Vraag en antwoorden over erfrecht
Plaats reactie
anneadrichem
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 nov 2008, 07:19

Verklaring van Erfrecht

Bericht door anneadrichem » 09 nov 2008, 07:44

Goedendag,

Binnenkort treed ik in het huwelijk. Voor ons beide is het de tweede maal en ook hebben wij beide kinderen uit ons eerste huwelijk. Het koophuis van mijn partner komt na ons huwelijk ook op mijn naam te staan daar wij in gemeenschap van goederen trouwen. Inmiddels weet ik dat met het nieuwe erfrecht mijn positie, mocht ik de langstlevende zijn, beter is beschermd. Maar nu las ik toch iets over een verklaring van erfrecht, deze zou nodig zijn indien je na het overlijden van je partner zaken als: "het huis, spaartegoeden, etc."wilt overschrijven. Heb ik deze verklaring nodig of is trouwen in gemeenschap van goederen voldoende om ook dit goed geregeld te hebben.
Voor wat betreft de kinderen, zou ik graag zien dat zij gelijke rechten hebben. Mijn partner heeft twee al volwassen kinderen en ik heb drie nog minderjarige kinderen. Is het noodzakelijk om hiervoor apart naar de notaris te gaan ?

Bij voorbaat dank,
Anne Adrichem

rambagts
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 nov 2007, 20:30

Re: Verklaring van Erfrecht

Bericht door rambagts » 10 nov 2008, 21:31

Beste Anne
Een verklaring van erfrecht geeft aan wie bevoegd is/zijn om op te treden met betrekking tot de nalatenschap van een overledene. Z'n verklaring is bijvoorbeeld nodig voor de bank waar de overledene een bankrekening had. Met een en/of rekening of in het geval van een bankrekening met een laag saldo is z'n verklaring niet altijd nodig.
Als één van u na uw huwelijk overlijdt erven de overblijvende partner en de kinderen van de overlevende. De kinderen krijgen dan een vordering op hun erfdeel die pas wordt uitbetaald bij het overlijden van de langstlevende. Als u wilt dat alle kinderen gelijke rechten hebben dan moeten u en uw man dat vastleggen in uw testamenten. Zonder testament erven uw kinderen alleen van u en de kinderen van uw toekomstige man alleen van uw man,

Link hieronder geeft goede informatie inzake wilsrechten van de kinderen als langstlevende hertrouwt na overlijden van zijn of haar partner.
http://www.erfwijzer.nl/wilsrechten.html

Plaats reactie