weduwe niet ter goeder trouw

Vraag en antwoorden over erfrecht
Plaats reactie
pieter55
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 nov 2008, 12:59

weduwe niet ter goeder trouw

Bericht door pieter55 » 13 nov 2008, 13:13

Hallo,

Mijn vader is twintig jaar geleden hertrouwd. Nadien wilde mijn vader niets meer met mij te maken hebben. Mijn halfzusters uit een vorig huwelijk en mijn echte zuster hebben nog wel kontakt onderhouden met mijn vader. Mijn vader is een maand geleden overleden. Er is een langstlevenden testament opgemaakt, zonder vruchtgebruik. Ik ben hier niet "onterft".
De weduwe houdt mij nu overal buiten. Ze verschenkt nu de erfenis, die overigens beperkt is, nu rechtstreeks, buiten het testament of notaris om, aan de andere erfgenamen, mijn zusters. Natuurlijk houd ik wel een vordering op haar, maar de erfenis is al "weggeschonken". Ze zal haar echte dochter voor na haar overlijden adviseren de erfenis (de schuld aan mij) niet aan te nemen. Zo ben ik dus keurig weggewerkt.

De notaris meent dat dit kan. Ik vind van niet. Het lijkt mij dat dit niet de bedoeling van de wet kan zijn. Dit is meen ik via een omweg onterfen. Wie helpt mij?

Pieter

rambagts
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 nov 2007, 20:30

Re: weduwe niet ter goeder trouw

Bericht door rambagts » 13 nov 2008, 17:42

Pieter,

Ik vrees dat de notaris gelijk heeft. Als je vader in zijn testament bepaalt dat alles naar de langstlevende gaat en de langstlevende consumeert alles dan is er niets meer te halen bij het overlijden van zijn partner. U kunt natuurlijk een bezoek aan een gratis rechtswinkel overwegen voor een derde opinie.

Plaats reactie