waarde van een woning

Vraag en antwoorden over erfrecht
Plaats reactie
Lambert
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 nov 2008, 23:08

waarde van een woning

Bericht door Lambert » 15 nov 2008, 23:46

Ben 54 jaar en woon mijn hele leven al in het ouderlijk huis nu mijn ouders zijn overleden nu wil ik het huis kopen van mijn enige zuster. ouders hadden een testament 1982 dat wij alles zouden erven.nu is mijn vraag wat is de waarde in het economisch verkeer,het huis is bewoond.

rambagts
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 nov 2007, 20:30

Re: waarde van een woning

Bericht door rambagts » 16 nov 2008, 08:47

Aannemende dat u na het overlijden van uw ouders in 1982 in het huis bent blijven wonen en dat het huis vanaf die tijd op naam van u en uw zus staat kunt u volgens mij uitgaan van de waarde in bewoonde staat als u nu het deel van uw zuster wilt kopen. Vraag ook maar eens na bij de notaris die de overdracht moet regelen.

jan a te U
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 dec 2008, 20:55

Re: waarde van een woning

Bericht door jan a te U » 16 dec 2008, 21:16

Zoals ik het lees bent u nog geen eigenaar maar erfgenaam van het huis, in dit geval zal de belasting dienst de economische waarde niet als verhuurde staat zien ( inwonend bij de ouders is niet gelijk aan huurder)
gr Jan

rene
Site Admin
Berichten: 42
Lid geworden op: 11 mei 2005, 17:32

Re: waarde van een woning

Bericht door rene » 26 dec 2008, 23:48

Uit uw vraag is niet duidelijk van wie u erfgenaam bent en wat er bij de eerststervende van uw ouders is gebeurt
Ik ga er van uit dat vader de eerststervende en er geen testament was
Moeder kreeg dan alles en de 2 kinderen kregen een vordering in contanten op moeder
daarna overlijdt moeder
In haar nalatenschap zit een schuld van eerststervende die in mindering van de nalatenschap.
De woning is dan van de twee kinderen ieder voor de helft
Voor de verdeling van de woning moet worden uitgegaan van de leegwaarde, anders is er sprake van een schenking
Ook voor de berekening van het successierecht moet uitgegaan worden van de leegwaarde
Hierbij merk ik op dat de zoon, zie langer dan 5 jaar bij ouders woonde een grote vrijstelling heeft
De onroerende zaak kan krachtens verdeling aan 1 kind worden toegedeeld. er is dan geen overdrachtsbelasting verschuldigd

Plaats reactie