begrafenis en alles wat er bij hoort regelen.

Vraag en antwoorden over erfrecht
Plaats reactie
dicks56
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 nov 2008, 12:13

begrafenis en alles wat er bij hoort regelen.

Bericht door dicks56 » 18 nov 2008, 12:28

Hallo,

Ik ben door een oom van mij gevraagd of ik alles wat betreft met het overlijden van hem wil regelen en ik heb daarop ja gezegd. Maar nu wil ik graag weten waar ik zoal al op moet letten om zelf hiermee niet in de problemen te komen. Ik zal hierbij ook wat gegevens van mijn oom vermelden.

72 jaar oud
vrijgezel is ook nooit getrouwd geweest of een relatie gehad
komt uit een gezin van 7 kinderen
waarvan er nog maar 4 in leven zijn waaronder hijzelf en met 2 is er al jaren geen contact meer.
ik ben een zoon van een overleden broer van hem
geen eigen woning
Laatst gewijzigd door dicks56 op 18 nov 2008, 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.

rambagts
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 nov 2007, 20:30

Re: begrafenis en alles wat er bij hoort regelen.

Bericht door rambagts » 18 nov 2008, 16:09

Als u Ja zegt dan zal uw oom u als executeur -testamentair in zijn testament moeten benoemen (Als u ja zegt zonder dat uw oom een testament laat opmaken kan dat problemen geven bij zijn overlijden omdat andere erfgenamen u als Execteur Testamentair dan kunnen weigeren). Uw taak wordt dan om uw ooms begrafenis of crematie te regelen, alle rekeningen betalen, het huis verkopen en/of ontruimen en alle goederen en gelden eerlijk te verdelen onder alle erfgenamen. Als u alles transparant en in goed overleg met de erfgenamen afhandelt komt u niet in de problemen.
Als u als ET een begrafenisonderneming opdracht geeft om begrafenis of crematie te organiseren krijgt u de rekening. Als er dan geen geld op de rekening staat van uw oom heeft u wel een probleem. Dus wel oppassen natuurlijk.

rambagts
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 nov 2007, 20:30

Re: begrafenis en alles wat er bij hoort regelen.

Bericht door rambagts » 18 nov 2008, 17:15

Tot de taak van de ET behoort ook aangifte te doen voor de successie. Het is beter dat de ET dat doet dan elke erfgenaam voor zich zelf. Als een erfgenaam namelijk niet betaalt kan de fiscus de ET daarop aanspreken.

dicks56
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 nov 2008, 12:13

Re: begrafenis en alles wat er bij hoort regelen.

Bericht door dicks56 » 20 nov 2008, 07:38

bedankt voor de reactie. Dus het beste is dat mijn oom een testament laat maken waarin staat wie wat krijgt.

rambagts
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 nov 2007, 20:30

Re: begrafenis en alles wat er bij hoort regelen.

Bericht door rambagts » 20 nov 2008, 13:42

Als uw oom u als ET wilt benoemen moet hij dat vast laten leggen in een testament. Uw oom kan ook in het testament vast laten leggen hoe zijn nalatenschap moet worden verdeeld maar dit laatste hoeft niet perse. Als hij dit laatste niet vastlegt dan is de verdeling door de wet geregeld. Alle broers en zussen erven dan even veel en als er een broer of zus is overleden gaat het erfdeel over naar de kinderen van die overleden broer of zuster.

Als hij bepaalde broers of zusters of kinderen van die broers en zusters wilt bevoordelen boven anderen is een testament wel noodzakelijk. V.w.b. de verdeling van roerende zaken zoals huisraad mag hij dat zelf beschrijven (dateren en ondertekenen) maar als hij toch een testament laat maken kan hij dit gewoon meenemen. Uw oom doet er verstandig aan (eventueel samen met u) advies aan een notaris te vragen. Dit is meestal gratis.

Plaats reactie