minderjarige erfenis verwerpen

Vraag en antwoorden over erfrecht
Plaats reactie
Birdy
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 feb 2008, 18:10

minderjarige erfenis verwerpen

Bericht door Birdy » 26 nov 2008, 21:52

Hallo mijn ongehuwde zwager is op 30 augustus overleden.
we hebben direct een brief gestuurt naar de katonrechter om toestemming te vragen
voor ons 3 minderjarige erfgenamen..mijn neefje (kind van andere zwager) en mijn twee klein kinderen.

er is flink wat tijd over heen gegaan i.v.m dat we steeds nieuwe documenten moesten sturen naar de kantonrechter.
we moesten ook door geven wat de schuld is van mijn zwager... we hebben duidelijk gemaakt dat we dat niet weten..en ook niks met de zaak te maken willen hebben..we willen gewoon de erfenis 9positief of negatief) verwerpen.

inmiddels hebben we de brief gekregen dat de minderjarigen niet ¨mogen verwerpen¨ i.v.m onbekendheid met de ¨saldo¨ van de erfenis.

ten eerste we willen niks met de hele zaak te maken hebben en we willen gewoon zo snel mogelijk verwerpen
zodat iedereen van onze familie geen schuld in de maag krijgen van mijn overleden zwager.

en ten tweede..hoe komen we achter wat de ¨saldo¨ van zijn erfenis is?
(hij heeft geen testement)

de notaris telefoon..tja die willen ons een notaris aan smeren die wij niet kunnen betalen.

wat kunnen we u doen?

rambagts
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 nov 2007, 20:30

Re: minderjarige erfenis verwerpen

Bericht door rambagts » 28 nov 2008, 15:25

U en de andere erfgenamen kunnen, mede namens de minderjarige erfgenamen de erfenis verwerpen. Deze verklaring kunnen de erfgenamen ook als groep indienen bij de griffie van de rechtbank. Kosten bedragen ca 95 euro. U kunt mogelijk ook gratis advies inwinnen bij een rechtswinkel in uw stad.

Birdy
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 feb 2008, 18:10

Re: minderjarige erfenis verwerpen

Bericht door Birdy » 28 nov 2008, 21:37

rambagts schreef:U en de andere erfgenamen kunnen, mede namens de minderjarige erfgenamen de erfenis verwerpen. Deze verklaring kunnen de erfgenamen ook als groep indienen bij de griffie van de rechtbank. Kosten bedragen ca 95 euro. U kunt mogelijk ook gratis advies inwinnen bij een rechtswinkel in uw stad.


hallo
het is fijn om te weten wat u schreef...
we hadden begrepen dat de ouders van de minder jarigen eerst toestemming moest vragen aan de kantonrechter om namens de minderjarige te verwerpen...

de rechtswinkel zijn we geweest..veel info kregen we niet..ja een "juffie" die ons zeer vriendelijk hielp de enige info die ze on kon geven was kopietjes van de rechts boek en verder wist zij ook van niks over het rechtssysteem...een notaris misschien??
(wat wij weer niet kunnen betalen) helaas lijkt dat alles via die notarissen moet...
de rechtswinkel helaas heeft de (simpele) gewone burger hier helaas niks aan.. :-(

rambagts
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 nov 2007, 20:30

Re: minderjarige erfenis verwerpen

Bericht door rambagts » 29 nov 2008, 08:12

Volwassenen kunnen een erfenis zelf verwerpen maar mogen dat helaas niet namens kun minderjarige kinderen doen.
Ouders doen er goed aan om, als ze zelf een erfenis willen verwerpen maar ook minderjarige kinderen hebben, de erfenis zelf beneficiar te aanvaarden.
Hier vind u meer informatie.
http://www.plusonline.nl/geldenrecht/vr ... -verwerpen

Plaats reactie