legitieme portie

Vraag en antwoorden over erfrecht
Plaats reactie
frank
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 nov 2008, 18:11

legitieme portie

Bericht door frank » 27 nov 2008, 18:35

Hallo,

Graag zou ik willen weten hoe het zit met het legitieme portie en eventueel voorkeursrecht.
Het volgende is namelijk gebeurt
Er is ong. 5 jaar geleden overeengekomen samen met mijn vader dat ik de voorhand kreeg tot kopen van de woning met een 10 % goedkoper dan de marktwaarde.
Dit was incompensatie met eerder gedaande schenkingen naar mijn andere 2 broers.
Onder tussen is mijn vader gestorven maar ben ik onterft in zijn laatste testament (dit is aangepast ong. 5 maanden voor zijn overlijden).
Dus dit vielt mij heel erg zwaar (dat ik in eens geen zoon meer ben).
Wettelijk is het blijkbaar geregeld dat ik toch nog recht heb op mijn legitieme portie
Maar hoe moet ik dit nu zien (onder tussen is de woning mij te koop aangeboden)

Voorbeeld :
Woning is mij te koop aangeboden voor 250000 euro
Dit zou ik dus kunnen kopen voor 225000 euro i.v.m. mijn voorkeursrecht
Is het dan ook zo dat ik van die 225000 euro mijn legitieme portie ontvang dat is dan ong. 1/6 deel

rambagts
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 nov 2007, 20:30

Re: legitieme portie

Bericht door rambagts » 28 nov 2008, 15:45

Uw legitiem deel van de nalatenschat is de helft van uw erfdeel dat u zou hebben ontvangen als er geen testament was.
U zult dus eerst moeten nagaan hoe groot de nalatenschap precies waard was op de dag van overlijden. Stel dat uw vader geen echtgenote meer had en 2 kinderen dan zou uw erfdeel de helft zijn geweest zonder testament en dan is uw ligitieme portie de helft van 50% is een kwart van de nalatenschap.
Bij 3 kinderen (of bijvoorbeeld echtgenote en 2 kinderen) zou uw erfdeel 1/3 zijn geweest zonder testament en dan bedraagt uw legitiem deel 1/6 deel.

Plaats reactie