Hypotheek Onder Nalatenschap

Vraag en antwoorden over erfrecht
Plaats reactie
kruit059
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 dec 2008, 22:04

Hypotheek Onder Nalatenschap

Bericht door kruit059 » 01 dec 2008, 22:19

Hierbij een mooie casus.
Mijn ouders hebben mijn broer geholpen met de aankoop van zijn huis door samen met hem een Hypotheek aan te gaan op ZIJN huis. Mijn broer is gehouden de rente en aflossing te betalen.
Beide ouders en mijn broer hebben geteken voor de hypotheek groot 40k. Ouders zijn in gemeenschap van goederen getrouwd. Verder is er nog een eigen woning van 200k (schuldenvrij) en een spaarreking van 50k.
Verder is bij testament (oude regime) geregeld dat de langstlevende het vruchtgebruik heeft.
Er zijn verder geen kinderen.
Hoe is de verdeling van de nalatenschap als vader komt te overlijden?
Bij voorbaat dank voor het antwoord!

rambagts
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 nov 2007, 20:30

Re: Hypotheek Onder Nalatenschap

Bericht door rambagts » 02 dec 2008, 19:06

Aannemende dat uw vader geen mede eigenaar van het huis van broer is vermoed ik dat uw vader borg heeft gestaan voor de hypotheek van uw broer. Uw broer betaalt immers zelf de volledige kosten incl. aflossing. Als uw vader komt te overlijden heeft zijn echtgenote het vruchtgebruik van het saldo van 250.000 (dus rente). U en uw broer hebben dan recht op ieder de helft van dit bedrag bij het overlijden van uw moeder. Ik ken natuurlijk niet de letterlijke bewoordingen in het testament. Er kunnen bepalingen in staan die een andere kijk op deze casus geven. Het is ook niet uit te sluiten dat de bank die de hypotheek heeft verstrekt aan de bel trekt als ze vernemen dat uw vader is overleden.

rambagts
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 nov 2007, 20:30

Re: Hypotheek Onder Nalatenschap

Bericht door rambagts » 02 dec 2008, 19:35

correctie:
Als uw vader komt te overlijden heeft zijn echtgenote het vruchtgebruik (rente) over uw vaders nalatenschap (helft van 250.000) = 125.000. Het erfdeel van u en uw broer wordt u uitgekeerd bij het overlijden van uw moeder.
Ik ken natuurlijk niet de letterlijke bewoordingen in het testament. Er kunnen bepalingen in staan die een andere kijk op deze casus geven. Het is ook niet uit te sluiten dat de bank die de hypotheek heeft verstrekt aan de bel trekt als ze vernemen dat uw vader is overleden.

Plaats reactie