Opeisen Legitieme Portie

Vraag en antwoorden over erfrecht
Plaats reactie
elenask
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 dec 2008, 23:25

Opeisen Legitieme Portie

Bericht door elenask » 02 dec 2008, 00:33

Mijn vader is in september 2005 overleden. Mijn ouders zijn meer dan 40 jaar geleden gescheiden en hij is hertrouwd. Uit het huwelijk zijn 3 kinderen geboren. Na de scheiding heeft hij geen contact meer willen hebben met mijn zus en mij. Ik heb gehoord dat hij een testament heeft gemaakt (op de langstlevende) en daarin ook mijn zus en mij heeft onterfd. Mijn broer, waar wij geen contact meer mee hebben, heeft bij een notaris “iets” moeten ondertekenen. Mijn vader had geen eigen woning. Ik heb vernomen dat de gelden, kort voor zijn overlijden op naam van zijn 2e echtgenote zijn gezet.
Mijn zus en ik willen onze legitieme portie opeisen. Ik heb gelezen dat ik bij het Centraal Testamentenregister kan opvragen bij welke notaris hij een testament heeft laten opmaken. Daarvoor moeten wij een uittreksel van de overlijdensakte hebben à € 10,80. Voordat wij allerlei kosten gaan maken, heb ik nog een aantal vragen:
- Is het normaal dat mijn zus en ik geen bericht hebben ontvangen over de afwikkeling van de erfenis?
- Als ik weet wie de notaris is bij wie mijn vader zijn testament heeft laten opmaken, moet ik dan naar hem een brief sturen voor het opeisen van de legitieme portie?
- Hoe zeker is het dan voor ons dat wij de legitieme portie ontvangen?

rambagts
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 nov 2007, 20:30

Re: Opeisen Legitieme Portie

Bericht door rambagts » 02 dec 2008, 18:39

1.Een notaris schrijft alleen de erfgenamen die in het testament worden benoemd.
Als een erflater bijvoorbeeld 3 kinderen heeft a,b en c en erflater legt vast in testament dat erfgenaam a alles erft dan neemt de notaris (of een ander die belast is met de afwikkeling van de nalatenschap ) alleen contact op met a.
As b en c hun legitieme portie willen opeisen moeten ze daar zelf binnen 5 jaar na datum overlijden achter aan gaan. Dus de erfgenamen of executeur testament een aangetekende brief sturen.

2 en 3. U kunt uw legitieme volgens mij portie pas opeisen na het overlijden van de 2e echtgenote. Uw vader heeft immers een testament laten maken op de langstlevende hetgeen inhoudt dat alles eerst naar 2e echtgenote gaat. Het kan natuurlijk geen kwaad om de notaris te raadplegen waar uw vader uw testament heeft laten opmaken. Misschien staan er in het testament nog bepalingen in uw voordeel. Wat uw broer heeft "moeten" ondertekenen is mij een raadsel.

Plaats reactie