vergoeding executeur

Vraag en antwoorden over erfrecht
Plaats reactie
Bas20
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 dec 2008, 15:00

vergoeding executeur

Bericht door Bas20 » 09 dec 2008, 10:14

Vorige week is mijn tante overleden. Er is een testament, maar geen executeur. Alle neven en nichten erven conform de standaard verdeelsleutel.
Echter: één nicht heeft de laatste jaren de administratie van onze tante gedaan en zich ook anderszins voor haar uitzonderlijk verdienstelijk gemaakt.
Ik vind het redelijk dat zij daarvoor extra beloond wordt en neem aan dat de anderen het daar mee eens zullen zijn.
Wat kan ik voorstellen? Kunnen we haar alleen zelf, na de verdeling, wat extra geven, of kan dat ook vooraf en officiëler.
Er bestaat b.v. toch zoiets als een executeursloon en kunnen we haar dat toekennen? (Ik heb ook liever dat zij voor werkzaamheden wordt betaald dan de notaris).
Zijn er nog andere mogelijkheden?

vr.gr.
Bas

rambagts
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 nov 2007, 20:30

Re: vergoeding executeur

Bericht door rambagts » 09 dec 2008, 17:02

Een gebruikelijk loon voor de executeur testamentair is 1% van de nalatenschap. Maar er zijn natuurlijk grenzen. Stel dat nalatenschap 10.000 bedraagt en ET heeft 20 uur werk dan is er een schamele beloning van slechts 5 euro per uur. Een notaris rekent al snel 150 per uur en soms veel meer. U kunt het beste goede afspraken maken (uurloon x ongeveer aantal uren of een bruto lump sum) voor het gunnen van de werkzaamheden en dat voorkomt gedoe achteraf. Inkomsten moet ET opgeven in Box 1.

Bas20
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 dec 2008, 15:00

Re: vergoeding executeur

Bericht door Bas20 » 11 dec 2008, 13:21

Bedankt,
betekent dat ook dat we buiten een verklaring van erfrecht niet verplicht zijn overal een notrais bij te halen?

rene
Site Admin
Berichten: 42
Lid geworden op: 11 mei 2005, 17:32

Re: vergoeding executeur

Bericht door rene » 11 dec 2008, 19:07

voor een kleine nalatenschap is het zonde van het geld een notaris in te schakelen. Alles kan zelf gedaan worden, vooral als iemand al jarenlang de adminstratie heeft gedaan

Plaats reactie