Kan ik een erfenis weigeren?

Vraag en antwoorden over erfrecht
Plaats reactie
Nico
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 dec 2008, 11:36

Kan ik een erfenis weigeren?

Bericht door Nico » 12 dec 2008, 12:21

Sinds 1986 hebben ik en mijn inmiddels ex partner een testament laten opmaken waarin we aangeven dat wij voor elkaar de enige erfgenaam zijn. Later hebben wij 2 kinderen gekregen. In 1998 zijn wij uit elkaar gegaan. Juridisch detail: wij zijn nooit gehuwd geweest of enig ander contract aangegaan. wel de kinderen erkend en voorbeeldig geleefd als gezin. De juridische situatie is nu zo dat ik, wij onze kinderen hebben onterfd. Dit is voor ons beide partners natuurlijk niet de bedoeling. Onze levensgeschiedenis is van dien aard dat wij, ook al zijn we 10 jaar gescheiden, nog alles gunnen na onze kinderen en elkaar. Mijn vraag: als mijn ex, moeder van mijn kinderen,nu komt te overlijden ben ik juridisch enige erfgenaam. Mag ik Weigeren gebruik te maken van dit testament/erfenis zodat de nalatenschap automatisch volledig naar de kinderen gaat? Deze overweging heb ik omdat in het geval mijn kinderen vroegtijdig komen te overlijden en daarna ik, ik mijn ex mijn nalatenschap gun i.p.v. mijn directe familie.

Groet Nico

rambagts
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 nov 2007, 20:30

Re: Kan ik een erfenis weigeren?

Bericht door rambagts » 12 dec 2008, 16:40

U doet er goed aan z.s.m. uw testament te wijzigen. Als u morgen komt te overlijden erft uw ex alles en dat is, zo lees ik, niet uw bedoeling. U moet er niet van uitgaan dat het oude testament van uw ex nog steeds nestaat. Ga er maar van uit dat zij dat testament heeft gewijzigd en dat u niets van haar ontvangt.

jan a te U
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 dec 2008, 20:55

Re: Kan ik een erfenis weigeren?

Bericht door jan a te U » 16 dec 2008, 21:36

volgens mij erven de kinderen altijd minimaal de helf van hun legitieme portie (als zij dat opeisen) Als u weigerd zullen zij de normale wettelijke erfgename zijn.
Maar U weet nooit zeker of dat testament niet intussen gewijzigd is. ( dit is pas na een overlijden te achterhalen)

Nico
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 dec 2008, 11:36

Re: Kan ik een erfenis weigeren?

Bericht door Nico » 16 dec 2008, 23:46

Bedankt voor jullie reacties.
Maar met alle respect, in mijn vraag zit een uitzonderlijke situatie t.a.v. het huidige maatschappelijke hebzuchtige en agressieve klimaat. Onze testamenten, van mijn ex en mij, zijn nog niet aangepast! Dit zullen wij ook nooit doen zonder wederzijds overleg. Wij zoeken wel naar een modus om e.e.a. waardig te regelen zonder dat we daar weer kosten voor moeten maken.
Hopelijk komen er nog meer reacties.
Groet Nico

rambagts
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 nov 2007, 20:30

Re: Kan ik een erfenis weigeren?

Bericht door rambagts » 17 dec 2008, 16:00

Als u bij het onverhoopt overlijden van uw ex de erfenis weigert dan gaat de erfenis automatisch door naar uw kinderen.
Punt van aandacht is natuurlijk wel dat als u onder bewind wordt geplaatst (stel u raakt dement) of als u in de bijstand terecht komt de zaken wel eens anders kunnen lopen dat u voor ogen had. Als het u en uw ex partner's wens is dat kinderen direct erven is het beter om uw beider testamenten te herzien.

Plaats reactie