waardebepalingsmoment erfenis

Vraag en antwoorden over erfrecht
Plaats reactie
erik1977
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 dec 2008, 14:59

waardebepalingsmoment erfenis

Bericht door erik1977 » 27 dec 2008, 15:04

Ik heb een vraag over een erfenis.
Mijn opa is overleden in augustus van dit jaar.
Nu is mijn opa lange tijd opgenomen geweest voor zijn overlijden en heeft geen macht gehad over zijn bankzaken.
Er is door een zoon van mijn opa een groot geldbedrag van mijn opa zijn rekening gehaal voor het overlijden.
NA het overlijden blijkt dat de rekeningen nu bijna helemaal leeg gehaald zijn door zijn zoon en hebben de overige zoons bijna niks meer
Is hier iets tegen te doen zodat de finacieen wel eerlijk verdeeld kunnen worden.
De zoon was gerechtigd om bankzaken te regelen.
Wordt er terug gekeken vanaf het moment dat opa in het ziekenhuis is opgenomen of pas na het daadwerkelijk overlijden??
Het kan toch niet zo zijn dat die zoon er mee weg komt om zijn vader voor het overlijden te bestelen?
Ik hoop dat u mij een antwoord kunt geven.

Erik

rambagts
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 nov 2007, 20:30

Re: waardebepalingsmoment erfenis

Bericht door rambagts » 27 dec 2008, 16:16

Dit zijn altijd lastige zaken. Als u vermoedt dat een zoon van opa misbruik heeft gemaakt van zijn bevoegdheden en uw erfdeel heeft verduisterd kunt u maar beter een advokaat inhuren om uw belangen veilig te stellen. Als de zoon geen open kaart wenst te spelen kan uw advokaat een rechtzaak tegen hem beginnen.

jan a te U
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 dec 2008, 20:55

Re: waardebepalingsmoment erfenis

Bericht door jan a te U » 28 dec 2008, 09:01

Als het bedrag als "schenking" weg is gegaan en niet eerder dan 6 maanden voor overlijden gedaan is, kan dit bedrag in de erfenis vallen en zou dan herverdeelt moeten worden volgens testament of wettelijke verdeling. Als het fraude is, zie vorig bericht (de advocaat)
suc6

depeeken
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 mei 2005, 14:20

Re: waardebepalingsmoment erfenis

Bericht door depeeken » 31 dec 2008, 13:24

de nalatenschap wordt gesteld op het vermogen op het moment van overlijden,als de zoon zonder toestemming geld heeft opgenomen is dit geld nog steeds van erflater, deze heeft als het ware een vordering op de zoon

Plaats reactie