Onterfde kinderen en twee niet verwante erven

Vraag en antwoorden over erfrecht
Plaats reactie
romo6
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 jan 2009, 03:08

Onterfde kinderen en twee niet verwante erven

Bericht door romo6 » 06 jan 2009, 03:28

Dit is mijn eerste bezoek aan deze site, en alle hulp is welkom.

Een vriend van mij is vorig jaar overleden, hij heeft in een testament zijn eigen twee zonen onterft.
Hij heeft 2 andere personen benoemd als erfgenamen, deze zijn geen familie.
De twee zoons hebben zich gemeld om in aanmerking te komen voor hun legitime portie en eisen nu ook de wettelijke rente.
De wettelijke rente staat nu op 6 procent, moet er dan wel rente betaald worden, volgens mij nl alleen als de rente boven de 6 procent staat.

Is het zo dat de wettelijke rente afgetrokken moet worden van de portie van de erfgenamen, omdat de schuldeisers voor gaan voor het erfdeel?

Moet ik dan een berekening maken van het totale deel :4 en dan 2x de rente x de aantal dagen dat verstreken is.
Wie kan en / of wil mij helpen een brief te schrijven aan de zoons waarin we overgaan tot afhandeling van zaken, maar met inachtnemen dat de belastingen nog niet zijn afgerond en dat het mogelijk is om hun aan te schrijven indien het saldo positief en / of negatief is.

hoe moet ik het aanpakken!! Ik wil graag alles afgehandeld hebben zonder dat er een juridische procedure gevolgd gaat worden.
Ik ben al verschillende malen bij de notaris geweest, maar die heeft er niet zo'n zin in.

josefienc
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 nov 2008, 09:58

Re: Onterfde kinderen en twee niet verwante erven

Bericht door josefienc » 06 jan 2009, 10:07

zie artikel legitieme deel onterfd kind op deze site

rambagts
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 nov 2007, 20:30

Re: Onterfde kinderen en twee niet verwante erven

Bericht door rambagts » 06 jan 2009, 15:33

De zoons die hun legitieme portie opeisen hebben recht op wettelijke rente (6%) gerekend vanaf 6 maanden na overlijden (dus geen rente verschuldigd gedurende eerste 6 maanden). Deze rente komt in mindering op het erfdeel van de 2 erfgenamen. Duur van aangifte successie en ontvangst aanslagbiljet is vaak langer dan 6 maanden hetgeen de afhandelingsduur verlengt en dat kan betekenen dat er dan rente betaald moet worden.
Een optie kan zijn dat u alles uitbetaald zonder successierechten in te houden en de legitimarissen schriftelijk meedeelt dat zij zelf aangifte moeten doen voor de successie. Dan kunt u de zaak sneller afhandelen. Zie ook
http://www.belastingdienst.nl/particuli ... P205_29633

U kunt volstaan met een eenvoudige brief met vermelding dat de netto nalatenschap (dus nalatenschap verminderd met uitvaartkosten, vereffeningskosten en eventuele schulden van de erflater X bedraagt en dat de legitieme porties door u zijn berekend op X en dat u daarover X heeft betaald aan successierechten (indien dit reeds door u is of wordt voldaan) . Als dit pas na 6 maanden gebeurt komt daar nog wat rente bij die u apart vermeldt. Als uw voorkeur uitgaat naar het zelf aangifte doen voor de successie kunt u de aangifte + definitieve aanslag als bewijsstuk bij uw brief aan de twee legitimarissen voegen. U kunt ook eventueel een voorschot uitbetalen en de rest na ontvangst van de aanslag voor de successie. Het uitbetalen van erfdelen en legitieme porties, alleen gebaseerd op uw successie aangifte, is riskant. Fiscus zou een fout kunnen ontdekken in de aangifte en aanslag kunnen opleggen die hoger is dan door u berekend. Fiscus rekent, dacht ik, ook rente. Dus zorg dat er nog wat geld achter de hand is voordat alles verdeeld is.

Als zaken gecompliceerd zijn (denk aan noodzakelijke taxaties van roerende en onroerende goederen) kunt u maar beter eerst advies of hulp aan een andere notaris vragen of een bezoek brengen aan een (gratis) rechtswinkel in uw woonplaats. U zou ook uw brief nog even kunnen voorleggen aan de rechtswinkel voor dat u die verzendt.

romo6
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 jan 2009, 03:08

Re: Onterfde kinderen en twee niet verwante erven

Bericht door romo6 » 07 jan 2009, 08:06

whow,

bedankt voor de reactie's hier ga ik mee aan de slag.

Tnx voor de info.

Plaats reactie