Lastige Familiebanden Demente Oom

Vraag en antwoorden over erfrecht
Plaats reactie
Suzanna22
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 jan 2009, 15:43

Lastige Familiebanden Demente Oom

Bericht door Suzanna22 » 20 jan 2009, 16:07

Hallo,

Hier mijn verhaal + vragen:

Ik heb een oom (80 jaar en broer van mijn overleden moeder), deze man is zeer dement en sinds 4 jaar ben ik bewindvoerder van hem. Hij heeft, naast mij, geen verdere familie meer (behalve een neef in de tweedegraad ). Nu is het zo dat ik in de jaren '80 in het testament stond van mijn oom (er was tot die tijd een goede band tussen mijn en hem), maar nu ben ik erachter gekomen dat ik niet meer in het testament sta. Het contact met mijn oom is in de jaren negentig bijna helemaal verbroken, doordat zijn toenmalige vriendin mij niet mocht. Zij is in 2003 overleden en in die periode kwamen wij erachter dat mijn oom erg dement is geworden in de periode dat er geen contact meer was. De overleden vriendin van mijn oom staat als enigste in het huidige testament van mijn oom. Nu heeft de advocaat uitgelegt dat als mijn oom komt te overlijden al zijn bezittingen richting de familie van zijn overleden vriendin gaat. Maar deze familie heeft nooit interesse getoont en wilde geen contact meer met mijn oom's vriendin, zij zijn zelfs niet aanwezig geweest op de begrafenis van haar.

Mijn vraag is dus ook: Is het mogelijk toch (delen van) zijn bezittingen te claimen via de rechter? Het is wat recht door de bocht, maar ik vind dat ik eerlijkheidshalve recht heb op een deel van zijn erfenis, gezien het vele werk dat ik voor hem (heb) verricht en dat de relatie eigenlijk altijd goed is geweest tussen ons, maar deze toch kort verbroken is geweest in de jaren '90.

Bijvoorbaat dank,

Suzan

rambagts
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 nov 2007, 20:30

Re: Lastige Familiebanden Demente Oom

Bericht door rambagts » 20 jan 2009, 18:59

Ik vrees dat het u niet mogelijk is om een deel van de erfenis via de rechter te claimen tenzij u kunt bewijzen dat uw oom al dement was toen hij zijn testament liet opmaken. Het feit dat u een goede relatie had met uw oom speelt geen enkele rol.
Als u uw oom langdurig onbezoldigd heeft verzorgd of verpleegd dan heeft u mogelijk wel recht op uitbetaling van een passende vergoeding ten laste van de nalatenschap. Uw advokaat moet u hierbij kunnen adviseren.

Suzanna22
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 jan 2009, 15:43

Re: Lastige Familiebanden Demente Oom

Bericht door Suzanna22 » 21 jan 2009, 10:53

Bedankt voor uw reactie.

Het hele verhaal is nu overzichtelijker geworden, beter dan de advocaat dat kon.

Bedankt voor de hulp en ga vooral zo door met dit forum!

Groetjes,

Suzan

Plaats reactie