Rechten van biologische vader

Vraag en antwoorden over erfrecht
Plaats reactie
clb
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 jan 2009, 12:51

Rechten van biologische vader

Bericht door clb » 21 jan 2009, 13:09

Hallo,
Ik ben in 1963 geboren, mijn ouders zijn in 1964 gescheiden en heb nooit kontakt met mijn biologische vader gehad. Ik ben in 1980 geemigreerd en niet getrouwd.
Wanneer ik zou overlijden kan mijn biologische vader dan een deel opeisen?
Welke wet wordt toegepast, de nederlandse of die van het land waar ik nu woon?
Hebben de mij onbekende halfbroers of halfzusters ook rechten?
Daar mijn moeder nog leeft (ook in het buitenland), kan ik haar dan alleenerfgename maken? (kapitaal, meerdere immobiliën en 2 firma's)
Ik wil graag voorzorgen en zou het voor mijn moeder ondraagelijk vinden wanneer zij na mijn dood met deze problemen geconfronteerd zou worden.
Met heel veel dank voor Uw hulp,
Eric.

rambagts
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 nov 2007, 20:30

Re: Rechten van biologische vader

Bericht door rambagts » 21 jan 2009, 13:30

Is uw biologische vader ook uw wettige vader? M.a.w. staat zijn naam op uw geboorte acte of heeft hij uw later erkend? Staat hij als uw wettige vader geregistreerd in de officiele registers? Dit kunt u, als u het antwoord niet weet, eenvoudig nagaan op het gemeentehuis in uw woonplaats. Zonder deze informatie kan uw vraag niet goed beantwoord worden.

clb
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 jan 2009, 12:51

Re: Rechten van biologische vader

Bericht door clb » 22 jan 2009, 21:42

Hallo Rambagts,

Allereerst hartelijk dank voor Uw reactie!
Inderdaad is mijn biologische vader ook gemeld als mijn wettige vader.
Met vriendelijke groet,
Eric.

rambagts
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 nov 2007, 20:30

Re: Rechten van biologische vader

Bericht door rambagts » 23 jan 2009, 08:26

Of uw vader een deel van uw nalatenschap kan opeisen is afhankelijk van het van toepassing zijnde erfrecht en het feit of het land waarin u nu woont is aangesloten bij het Haags Erfrechtverdrag van 1989. Dit geldt ook m.b.t. de mogelijkheid of onmogelijkheid om uw moeder tot enig erfgenaam te benoemen.

U doet er verstandig aan een goede notaris te raadplegen in uw woonland (eventueel in Nederland).
De vraag die zich o.a. voordoet is of het u is toegestaan een testament op te laten maken in uw woonland met de bepaling dat u kiest voor het Nederlandse recht als het niet mogelijk is uw moeder tot enig erfgenaam te benoemen volgens het erfrecht van uw woonland.

Als uw nalatenschap t.z.t. naar Nederlands erfrecht wordt afgewikkeld heeft u vader recht geen recht op een deel van uw nalatenschap. Ook eventuele halfbroers of zusters hebben dat niet en kunt u alles aan uw moeder nalaten. Laat u zich ook goed adviseren aangaande eventuele betaling van successierechten

Toelichting:
Op grond van art. 1 Wet conflictenrecht erfrecht worden de regels van het Haags Erfrechtverdrag toegepast: de erflater kan het op zijn nalatenschap toepasselijke recht kiezen. Doet hij dit niet, dan is het recht van zijn laatste gewone verblijfplaats of van zijn nationaliteit van toepassing, indien hij daar langer dan vijf jaar woonde of, indien dat niet het geval was, het recht van zijn nationaliteit (art. 3 Haags Erfrechtverdrag).
Of een testament naar de vorm geldig is (bijvoorbeeld wel of geen notariële akte vereist) mag worden beoordeeld naar een van de rechtsstelsels die worden opgesomd in art. 1 Haags Testamentsvormenverdrag. Daartoe behoren onder meer het recht van de plaats waar het testament is opgemaakt en het recht van de nationaliteit of woonplaats van de testateur, hetzij ten tijde van het opmaken van het testament, hetzij ten tijde van het overlijden van de testateur.

Zie ook:
http://www.st-ab.nl/wetten/0451_Wet_con ... olging.htm
http://www.caminada-not.nl/page.asp?id=10875

Plaats reactie