Uitsluitsel voor overlijden ongedaan maken?

Vraag en antwoorden over erfrecht
Plaats reactie
Jeroen34
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 jun 2009, 20:01

Uitsluitsel voor overlijden ongedaan maken?

Bericht door Jeroen34 » 07 jun 2009, 20:16

Mijn schoonvader heeft besloten in zijn testament te laten zetten dat de erfenis (die hoop ik nog een heel eind weg blijft) van zijn kinderen blijft als zijn kinderen zullen scheiden.
Ik wist niet dat dat bestond, maar blijkbaar is het mogelijk de wet te omzeilen. (in mijn ogen dan)

Het deed mij toch meer dan ik in eerste instantie dacht. Ik heb besloten mijn leven en alles wat ik tot nu toe bij elkaar gespaard heb en nog ga verdienen te delen met mijn vrouw. Er is daar geen elkele uitzondering. Toch is er zometeen iets dat nooit helemaal van ons is, omdat mijn schoonvader dat besloten heeft. Na lang nadenken en overleg met mijn vrouw willen eigenlijk de erfenis bijvoorbaat weigeren om zo aan elkaar en aan hem te laten zien dat wij voor elkaar gekozen hebben en dat wij die keuze aan niemand anders overlaten dan aan ons zelf. Als andere dat geld zo belangrijk vinden, doen ze lekker hun best, maar laat ons er buiten.

Uiteraard vindt mijn schoonvader dit een slecht idee. Eigenlijk was die regeling niet voor ons bedoeld, maar meer voor zijn andere dochter die iets anders in relaties staat. Maar hij durfde het niet alleen voor haar te regelen omdat dat natuurlijk zijn vertrouwen in haar duidelijk maakte. mmmm, oke...

Na dit (veel te) lange verhaal heb ik eigenlijk de volgende vraag. Ik het wettelijk mogelijk dat mijn vrouw en ik die testament uitsluitsel ongedaan kunnen maken voor het overlijden van mijn schoonvader?? buiten dus het vooraf weigeren van de ervenis?? Misschien in een "extra" testament naast de huwelijksevoorwaarden??

Bijvoorbaat bedankt voor de reactie.

Groet,
Jeroen.

rambagts
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 nov 2007, 20:30

Re: Uitsluitsel voor overlijden ongedaan maken?

Bericht door rambagts » 08 jun 2009, 19:37

Een uitsluitingsclausule, die veel notarissen adviseren, is bedoeld om te voorkomen dat "de koude kant" de helft van de erfdelen opeist bij een onverhoopte scheiding (indien gehuwd in gemeenschap van goederen).
Zolang een huwelijk in stand blijft heeft deze uitsluitingsclausule eigenlijk geen enkele waarde. Formeel gezien blijft het erfdeel eigendom van de erfgenaam en heeft de partner van de erfgenaam toestemming nodig van de erfgenaam om het geld uit te geven maar uw echtgenote kan ook net doen alsof er geen uitsluitingsclausule was en het erfdeel bijvoorbeeld op jullie en/of bankrekening laten staan en te doen alsof het van u samen is. Stel dat u van het erfdeel een huis wilt kopen dan kunt u dat huis op uw beider naam zetten (50/50). In dit laatste geval is het erfdeel dan eigenlijk al verdeeld alsof er geen uitsluitingsclausule was.

Bij het onverhoopt vroegtijdig (voor u) overlijden van uw echtgenote hebben uw eventuele kinderen een vordering op haar erfdeel (incl. het erfdeel van uw schoonvader) uit te betalen bij uw overlijden als er dan nog wat van over is.
Het is, volgens mij. juridisch gezien mogelijk dat uw echtgenote bij een notaris een verklaring laat opstellen waarin zij bepaalt dat het te ontvangen erfdeel van uw schoonvader ook aan u toekomt. Ik zie er nut niet van in en er zijn mogelijk wat fiscale nadelen (schenkingsrechten?). Vraag advies aan een notaris en eventueel ook aan een belastingjurist.
Uw echtgenote kan ook een testament laten opmaken waarin zij u deelgenoot maakt van haar vaders nalatenschap. Dit is echter een loze kreet als uw echtgenote t.z.t. komt te overlijden en als het erfdeel van haar vader op is gegaan. Het heeft ook weinig zin maar als u beiden persé iets wensen vast te leggen zijn dit mogelijke opties.

Plaats reactie