Aanvechten Testament uit 1989

Vraag en antwoorden over erfrecht
Plaats reactie
bruutone
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 jun 2009, 05:56

Aanvechten Testament uit 1989

Bericht door bruutone » 26 jun 2009, 06:23

Mijn vader is overleden en heeft in zijn testament, opgemaakt in 1989, vastgelegd dat zijn nalatenschap wordt verdeeld onder 3 partijen; mijn stiefmoeder, zus en ik. Het is een zogenaamd langstlevenden testament, mijn stiefmoeder krijgt dus de beschikking over het gehele vermogen met dien verstande dat zij aan ons het erfdeel (1/3) verschuldigd blijft. De verschuldigde bedragen zijn pas opeisbaar bij het overlijden van mijn stiefmoeder en in een aantal bijzondere gevallen zoals opname in verpleegtehuis, aanvraag bijstandsuitkering etc.

Echter, de volgende bepaling is er ook in opgenomen en ik vraag me af of ik op enige wijze alsnog terstond mijn erfdeel op kan eisen:

"Indien een van mijn nakomelingen met een beroep op zijn wettelijk erfdeel of op grond van andere benadeling bovenstaande beschikkingen met rechtsgevolg mocht aantasten, handhaaf ik bovenstaande boedelverdeling, doch voor dat geval deel ik aan de betreffende nakomeling slechts toe een vordering op mijn genoemde echtgenote tot betaling in contanten van een bedrag, gelijk aan zijn wettelijke erfdeel, welke vordering terstond opeisbaar zal zijn."

Tevens vraag ik mij af of het mogelijk is om het testament aan te vechten aangezien deze is opgemaakt voor ingang van het nieuwe erfrecht en zo de bepalingen zoals deze voorheen golden alsnog te doen laten gelden. Mijn vader heeft -naar alle redelijkheid?- namelijk met het vroegere erfrecht in ogenschouw nemende, zijn testament laten opmaken.

Het zou fijn zijn als iemand mij kan vertellen of ik hier een zaak heb. Graag wat opheldering! Bij voorbaat dank voor de reactie.

rambagts
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 nov 2007, 20:30

Re: Aanvechten Testament uit 1989

Bericht door rambagts » 26 jun 2009, 17:28

Het nieuwe erfrecht voorziet in een veel betere bescherming voor de echtgenote dan in het oude erfrecht het geval was (als er geen testament was gemaakt). Het testament van uw vader uit 1989 bevat, zo te lezen, geen bepalingen die strijdig zijn met het nieuwe erfrecht en heeft daarom zijn volledige geldigheid behouden.

De bepaling " indien een van mijn nakomelingen etc." moet u interpreteren als een strafclausule. Als u gaat procederen tegen het testament van uw vader (ongeacht de uitkomst) dan heeft u geen recht meer op 1/3e deel van de nalatenschap maar slechts op uw wettelijk erfdeel of legitieme porte. In de nieuwe erfwet is dat wettelijk erfdeel de helft van wat u anders zou hebben gehad. In de oude erfwet was dat ietsje meer. Of uw legitieme portie - als u daar een beroep op doet via de rechtbank en als die wordt toegekend en die kans is te verwaarlozen - nog wordt berekend op basis van de oude wet of de nieuwe wet is mij niet bekend.

Plaats reactie