erfenis accepteren bij schulden

Vraag en antwoorden over erfrecht
Plaats reactie
JAGelderblom
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jul 2009, 18:18

erfenis accepteren bij schulden

Bericht door JAGelderblom » 22 jul 2009, 20:06

Ik heb het volgende probleem, op 31 december 2008 is blijkbaar mijn moeder overleden. Ik heb de afgelopen 38 jaar geen enkel contact met haar of iemand anders van de familie gehad. Nu krijg ik een brief van mijn zuster waaruit blijk dat mijn moeder nog een paar duizend euro schulden had. Zij vraagt mij om een deel van deze schuld op mij te nemen. Nu heb ik begrepen dat ik de ërfenis"kan" verwerpen. Maar hier zijn ook kosten aan verbonden. Het kan toch niet zo zijn dat ik kosten moet maken omdat iemand die op papier mijn moeder is er na haar overlijden voor zorgt dat ik een deel van de schuld moet betalen .Ben ik hiertoe verplicht?

rambagts
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 nov 2007, 20:30

Re: erfenis accepteren bij schulden

Bericht door rambagts » 23 jul 2009, 05:55

U kunt de erfenis van uw moeder verwerpen door een verklaring in te dienen (€ 98) bij de arrondissementsrechtbank in de plaats of provincie waar uw moeder woonachtig was. Dit kunt u ook, tegen betaling, door een notaris laten doen.
Gelet op de datum van overlijden van uw moeder is er wel enige haast geboden. Het staat me bij dat u wel kan worden verplicht een deel van de uitvaartkosten te betalen.

Plaats reactie