erven zonder dat er kinderen zijn.

Vraag en antwoorden over erfrecht
Plaats reactie
corlijne
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 aug 2009, 12:45

erven zonder dat er kinderen zijn.

Bericht door corlijne » 08 aug 2009, 12:59

Wij gaan nu een huis kopen. daarnaast worden we geregistreerd partner in gemeenschap van goederen van elkaar.
Nu heb ik ergens gelezen in het geval dat wij geen kinderen hebben en 1 van ons komt te overlijden dan gaat de helft van de gemeenschap naar
de ouders/broers/zussen. De overlevende echtgenoot krijgt dan het vruchtgebruik ( klopt dit ) ??
In dat geval vroeg ik mij af wat de rechten zijn van de overlevende echtgenoot. mag diegenen verhuizen ?
of de kamer schilderen, een serre aanbouwen, geld op maken ( ik noem maar een aantal dingen.) zonder toestemming van de schoonouders/schoonboers en zussen ?

In het geval dat het niet mag, kan het dan anders geregeld worden ? ik wil wel dat de overlevende nog in het huis kan blijven wonen en dat hij verder vrij is er mee te doen wat hij wil. Maar in het geval dat hij overlijdt dat dan niet de hele gemeenschap van goederen alleen naar maar 1 paar ouders/broers gaat.
of in het geval dat hij is hertrouwd mijn deel naar de nieuwe vrouw gaat. Ik wil dan dat mijn helft naar mijn ouders en broers gaat.

Bij voorbaat dank,

rene
Site Admin
Berichten: 42
Lid geworden op: 11 mei 2005, 17:32

Re: erven zonder dat er kinderen zijn.

Bericht door rene » 09 aug 2009, 00:01

Een geregistreerde partner staat gelijk aan een huwelijkspartner

wanneer iemand komt te overlijden, dan komen eerst de erfgenamen uit groep 1 aan de beurt, dat zijn partners en kinderen
zijn er geen kinderen, dan is de partner de enige erfgenaam

Wanneer er niemand meer in groep 1 aanwezig is, dan komt groep 2 aan de beurt dat zijn ouders broers en zusters

corlijne
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 aug 2009, 12:45

Re: erven zonder dat er kinderen zijn.

Bericht door corlijne » 09 aug 2009, 10:17

Dank u,

maar dat beantwoord niet mijn vraag,

rambagts
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 nov 2007, 20:30

Re: erven zonder dat er kinderen zijn.

Bericht door rambagts » 10 aug 2009, 17:30

Uw vraag werd helemaal correct beantwoord. Uw geregistreerde partner (erfgenaam groep 1) zal alles van uw erven als er geen kinderen zijn. Dus geen vruchtgebruik. Uw geregistreerde partner kan alles doen wat hij/zij wilt. Schilderen, verhuizen, verkopen en al het geld verbrassen als hij /zij dat zou willen. Het zou anders zijn als u zou samenwonen i.p.v. geregisteerde partners.

AvS
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 aug 2009, 21:00

Re: erven zonder dat er kinderen zijn.

Bericht door AvS » 15 aug 2009, 21:14

Dag,

ik denk dat de kern van de vraag is:

Als ook de geregistreerde partner overlijdt ( geen kinderen) kan hij/zij de efenis dan alleen toedelen aan zijn/haar kant van de familie of komt dan de gehele groep 2 ( dwz broers/zusters van beide kanten) weer aan de orde.

Plaats reactie