nalatenschap

Vraag en antwoorden over erfrecht
Plaats reactie
hvdo
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 aug 2009, 14:41

nalatenschap

Bericht door hvdo » 15 aug 2009, 15:07

Mijn moeder heeft uit de nalatenschap van haar vader (mijn opa dus) een bedrag ontvangen maar dit bedrag direkt doorgeschonken aan mijn broer zonder hiervoor schriftelijk iets te regelen bij de notaris dus zij heeft dit niet wettelijk laten vastleggen. Mag dit maar zo? Ze is voor 2 jaar terug overleden en ik kwam er bij toeval achter omdat ik toendertijd haar huis moest leegruimen en deze papieren tegenkwam waarop ik zag dat het overgeboekt was naar de bankrek. nr. van mijn broer. Ze zal een goede reden gehad hebben om dit te doen (ondersteunen bedrijf van mijn broer) maar ik vraag mij af, mag dit maar zo?? Mijn moeder had geen testament.

m.vr.gr.
TvdO.

rambagts
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 nov 2007, 20:30

Re: nalatenschap

Bericht door rambagts » 15 aug 2009, 18:53

Ja, dat mag uw moeder. Echter bij haar overlijden had het bedrag van de schenking moeten worden meegenomen in haar nalatenschap. Bijvoorbeeld: Stel 2 erfgenamen, u en uw broer. Stel dat de nalatenschap van uw moeder 10.000 was en schenking aan uw broer 5.000. Dan kunt u de nalatenschap op 15.000 bepalen. Uw broer had dan recht op 7.500 minus 5000 = 2.500 en u op 7.500. Het is natuurlijk niet uit te sluiten dat uw opa het doorsluizen van (een deel) van de erfenis aan uw broer via uw moeder als een bepaling in het testamant heeft opgenomen. Dat moet u kunnen nagaan in het testament. In dit geval wordt de schenking niet meer verrekend.

Plaats reactie