erfrecht na langstlevende

Vraag en antwoorden over erfrecht
Plaats reactie
mzegers
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 aug 2009, 12:15

erfrecht na langstlevende

Bericht door mzegers » 17 aug 2009, 15:08

Ik heb half zussen en een half broer. Mijn vader is overleden en ik ben enigs kind van mijn moeder. Er is geen testament. Mijn ouders waren in gemeenschap van goederen getrouwd. Er is (nieuw) recht van de langstlevende van toepassing neem ik aan. Vraag: Als zij komt te overlijden ben ik dan als enige erfgenaam of hebben mijn half broer en zussen ook recht?

rambagts
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 nov 2007, 20:30

Re: erfrecht na langstlevende

Bericht door rambagts » 19 aug 2009, 16:33

Als uw vader is overleden na 1/1/2003 zonder testament is zijn erfdeel eerst naar de langslevende , uw moeder, gegaan.
Uw halfbroers en halfzusters hebben dan nog recht op het erfdeel van hun vader bij het overlijden van uw moeder. Dit erfdeel is omgezet in een vordering op uw moeder. Bij het overlijden van uw moeder wordt er dus eerst afgerekend met uw halfbroers en zusters en de rest gaat naar de kinderen van uw moeder.

mzegers
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 aug 2009, 12:15

Re: erfrecht na langstlevende

Bericht door mzegers » 07 sep 2009, 06:11

Bedankt voor de uitleg.

Is dit recht gebaseerd op wilsrechten?

rene
Site Admin
Berichten: 42
Lid geworden op: 11 mei 2005, 17:32

Re: erfrecht na langstlevende

Bericht door rene » 07 sep 2009, 20:32

De schuldig te blijven erfdelen hebben temaken met wilsrechten, indien door de kinderen van vader daar een beroep op is gedaan

wilsrechten wil zeggen dat een erfdeel veilig wordt gesteld

Bij een overlijden gaat alles naar de langstlevende echtgenote. Indien de langstlevende echtgenote de 2e echtgenote is. kan het erfdeel van vader naar de bloedverwanten van de echtgenote gaan Door een beroep op een wilsrecht te doen, kan dat dan worden tegengehouden.

Plaats reactie