onverdeelde boedel

Vraag en antwoorden over erfrecht
Plaats reactie
Glaaf
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 sep 2009, 09:37

onverdeelde boedel

Bericht door Glaaf » 02 sep 2009, 09:59

mijn ouders zijn beide meer dan 10 jaar geleden onverleden, ben 1 van de 6 kinderen van mijn ouders.
in de nalatenschap bevindt zich een huis en grond in Frankrijk.
Bij de notaris zijn we overeen gekomen dat ook dit huis en grond verkocht zal worden, echter 1 broer en 1 zus, die frequent gebruik maken van dit huis weigeren iedere medewerking om zelfs het huis maar tekoop aantebieden, en zeggen steeds mondeling als het gesprek hier opkomt dat ze toch weigeren om voor verkoop te tekenen. Ook weigeren ze ons uit te kopen.
Alle partijen ook mijn ouders woonde in Nederland, waardoor het Nederlandse erfrecht van toepassing is, die zover ik weet mij niet verplicht om in een onverdeelde boedel te behoeven te berusten.
Alleen heb ik tot nu niemand kunnen vinden die mij kan vertellen hoe ik het af kan dwingen om het huis verkocht te krijgen.
Hopelijk kunt u mij adviseren.

rambagts
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 nov 2007, 20:30

Re: onverdeelde boedel

Bericht door rambagts » 02 sep 2009, 17:42

Als u het huis in Frankrijk wil verkopen komt de Franse bureaucratie om de hoek kijken. Ik verwijs u naar onderstaande posting van 2 okt 2008.
viewtopic.php?f=4&t=814383

U kunt deze zaak maar beter voorleggen aan een notaris of advokaat die ook kennis heeft van het Franse erfrecht.

Glaaf
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 sep 2009, 09:37

Re: onverdeelde boedel

Bericht door Glaaf » 03 sep 2009, 07:50

Bedankt voor uw antwoordt,
Mijn moeder (de laatst overledene) heeft nooit haar verblijf plaats gehad in Frankrijk.
Is dan het Nederlandse erfrecht niet alleen van toepassing?
In dat geval zou een uitspraak van de Nederlandse rechter voldoende zijn om ontbrekende handtekeningen te zetten.

rambagts
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 nov 2007, 20:30

Re: onverdeelde boedel

Bericht door rambagts » 04 sep 2009, 03:26

Frankrijk hanteert als regel dat Frans erfrecht van toepassing is op Frans onroerend goed, ook als de eigenaar niet-Frans is en niet in Frankrijk woont.

Voor een nieuw bericht ga naar http://groups.google.nl/group/erfrecht?hl=nl

Glaaf
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 sep 2009, 09:37

Re: onverdeelde boedel

Bericht door Glaaf » 04 sep 2009, 06:39

bedankt voor het antwoordt, wordt ik dus niet echt blij van.
Dus nu opzoek naar een advocaat.

Plaats reactie