wat gebeurt er met het kindsdeel bij een nieuw huwelijk

Vraag en antwoorden over erfrecht
Plaats reactie
natas129
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 sep 2009, 12:03

wat gebeurt er met het kindsdeel bij een nieuw huwelijk

Bericht door natas129 » 02 sep 2009, 12:26

mijn schoonvader is zes jaar geleden overleden, hij heeft geen testament, dus geldt de langstlevende regeling.
nu gaat mijn schoonmoeder volgend jaar weer trouwen, vermoedelijk in gemeenschap van goederen.
als zij ook geen testament gaan opstellen, geldt de langstlevende regeling dan opnieuw als mijn schoonmoeder in haar nieuwe huwelijk als eerst overlijdt?
en mijn tweede vraag; als er geen testament is, zoals in ons geval, kan er dan getekend zijn om afstand te doen van het kindsdeel. (mijn man en zijn broers hebben namelijk toen iets getekend, maar weten niet meer waarvoor en hun moeder zegt dat ze alle papieren niet kan vinden)

rambagts
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 nov 2007, 20:30

Re: wat gebeurt er met het kindsdeel bij een nieuw huwelijk

Bericht door rambagts » 02 sep 2009, 17:48

Het antwoord op uw eerste vraag luidt : Neen.
Zie
http://home.hccnet.nl/m.breemans/wilsrechten.html

Uw 2e vraag:
Waarschijnlijk hebben uw man en zijn broers een document ondertekend waarbij zij verklaarden hun erfdeel nog niet op te eisen zodat hun moeder het huis of andere zaken niet behoefde verkopen om de kinderen uit te betalen. Dit was, voordat de nieuwe erfwet in 2003 werd ingevoerd, niet ongebruikelijk. Deze verklaring is zeer waarschijnlijk door een notaris opgesteld en daar moet u die verklaringen ook kunnen vinden. Uw schoonmoeder heeft dan afschriften (kopieen) van die verklaringen gehad.

Plaats reactie