erfenis van vader wordt niet uitbetaald door nieuwe partner

Vraag en antwoorden over erfrecht
Plaats reactie
avdveeke
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 mei 2009, 11:24

erfenis van vader wordt niet uitbetaald door nieuwe partner

Bericht door avdveeke » 25 mei 2009, 11:33

situatie:
mijn vader is opnieuw getrouwd met een andere vrouw, is overleden terwijl hij getrouwd was met haar, maar heeft nooit wat op papier gezet over de verdeling van 'alles'.

ons (mijn broer en ik) werd de keuze gegeven:
of beide 1/6e deel eigenaar van het koophuis blijven
of beide kiezen voor 1/6e deel uitbetaling van het bedrag

wij hebben gekozen voor directe uitbetaling daar wij geen contact wensen te hebben met haar.
Er is door de notaris een document opgesteld (ben vergeten hoe het heet) waarin staat
dat de kinderen kiezen voor directe uitbetaling, hier is voor getekend door mij, mijn broer
maar ook door haar, de nieuwe vrouw van mijn vader.

het voorval speelde zich af in 2005, en tot op heden heeft zij nog steeds ons deel niet uitbetaald.
in het begin gaf zij aan bereid te zijn te willen betalen, maar dit niet kon, en dat ze zou 'sparen'.
ik ben op de hoogte van het feit dat zij diverse materialen en dergelijke heeft aangeschaft waar een
flink prijskaartje aan hangt, maar ons laat ze links liggen. Ze neemt zelf ook geen contact met ons op, toont geen
enkel initiatief.

Ik ben bang dat als wij er niets aan doen, dat de betaling nooit zal plaatsvinden.

mag zij hiermee wegkomen, of kan ik via een gerechtelijke deurwaarder mijn geld terug gaan halen? (of misschien via een andere manier)
ik heb helaas geen rechtsbijstand verzekering, anders had ik een advocaat kunnen inlenen.

ik hoop op reacties, ik wil deze kwestie graag opgelost zien.

mvg

rambagts
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 nov 2007, 20:30

Re: erfenis van vader wordt niet uitbetaald door nieuwe partner

Bericht door rambagts » 25 mei 2009, 12:40

U kunt maar beter juridisch advies vragen aan een (gratis) winkel. Neem alle documenten mee die u heeft. Misschien kunt u ook eerst bij een deurwaarder langsgaan. Deurwaarder moet u kunnen vertellen of hij op basis van de door de notaris opgestelde dokumenten tot invordering kan overgaan of dat er eerst nog een gang naar de civiele rechtbank nodig is.

Plaats reactie