legitieme portie opeisen

Vraag en antwoorden over erfrecht
Plaats reactie
Jan Blitz
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 jul 2009, 13:03

legitieme portie opeisen

Bericht door Jan Blitz » 24 jul 2009, 13:28

Mijn ouders waren in gemeenschap van goederen gehuwd. (ze leefde gescheiden)
Wij zijn met 2 broers, waarvan ik onterft ben. Mijn ouders waren niet onbemiddeld, hadden veel aandelen o.a. ING

Mijn vader is in 1999 overleden en heeft mij een legitieme portie (1/8 deel) achtergelaten, waar ik begrip voor heb. (er was geen tijd meer om het bij de notaris recht te zetten, maar hij en ik hebben als vader en zoon afscheid genomen)
Hij had een testament op de langstlevende, en het gebruik heeft mijn moeder en bij overlijden zouden wij wettelijke rente ontvangen.
Bij het vaststellen van de waarde van de erfenis (voor betaling van de successierechten) is er flink gerommeld met de werkelijke waarde.(door mijn broer, buitenlands rekeningen die er niet waren en nog meer)
Na aanleiding hiervan heb ik mijn deel opgeeisd bij mijn moeder. Ik heb hiervan een deel ontvangen, maar ben akkoord gegaan met het aanvaarden. Dus de verdeling van de legitieme portie van mijn vader is akkoord. Mijn broer daarintegen heeft na alle waarschijnlijkheid nog niets ontvangen !

Aangezien mijn moeder geen flauw benul heeft wat er zakelijk te doen is ( beleggingen en meer) doet een accountantkantoor haar zake behartigen.
De aandelen en onroerend goed prijzen zijn sinds dien flink gekelderd.

Nu is mijn moeder ernstig ziek. Ook in haar testament wordt ik onterft. Dus zou ik weer een legitieme portie krijgen van het deel van mijn moeder.

Hoe gaat de verdeling dan ?
Krijg eerst mijn broer zijn vaders deel met rente of krijgt hij de helft wat er nu (2009) nog over is van de erfenis van mijn vader ?
En dan hij zijn kindsdeel + 1/8 kindsdeel van mij en ik weer 1/8 (legitieme portie).
Hoe ligt de verdeelsleutel ?

rambagts
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 nov 2007, 20:30

Re: legitieme portie opeisen

Bericht door rambagts » 26 jul 2009, 19:17

Als ik uw relaas goed begrijp heeft u als schuldeiser een deel van uw legitieme portie ontvangen uit uw vaders nalatenschap. Uw broer, die wel erfgenaam is, heeft nog niets ontvangen.
Uw moeder heeft dus nog een te betalen schuld + rente daarover aan u en aan uw broer. Bij uw moeders overlijden worden uit haar nalatenschap eerst de schulden betaald. Wat er daarna overblijft wordt dan verdeeld over de 2 erfgenamen ( uw 2 broers).
Als u uw legitieme portie opeist dan heeft u recht op 1/6e deel ( de helft van uw 1/3e erfdeel) en dan erven uw 2 broers de rest.

reneturbo
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 aug 2009, 18:42

Re: legitieme portie opeisen

Bericht door reneturbo » 20 aug 2009, 19:00

net nieuw op forum ,ik heb een vraag ,ik heb net een legaat gehad niet veel 1700euro,maar de erfenis moet veel hogerzijn.
Het gaat om een tante die in maart is overleden .
ik ben met m,n broer en zus de enige erfgenamen , maar wat ik gek vind dat de 2 huizen tekoop staan voor 350,000 euro pst al te koop staan. de testementair wil geen contact met mij ,deze info kreeg ik van de makelaar.
hoe hoog is het legetime portie eigenlijk en is dat wetterlijk verplicht?
is het ook wetterlijk vastgelegt voor inzage van de erfenis ?
het totale vermogen loopt in de miljoenen en de inboedels zijn opgeslagen op een onbekende plek door de te executeurtestemetair die ik niet ken en geen adres van heb.
wel lastig voor mij om hulp te krijgen zonder advocaat , is niet te betalen.
alvast bedankt voor het lezen van m,n verhaal ,
vr groet rene.

rambagts
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 nov 2007, 20:30

Re: legitieme portie opeisen

Bericht door rambagts » 21 aug 2009, 20:52

Als uw tante geen testament zou hebben gehad waren u, uw broer en zuster de erfgenamen aannemende dat uw tante geen partner of (klein)kinderen had bij haar overlijden. Neven en nichten hebben geen recht op een legitieme portie. Recht hierop hebben alleen (klein)kinderen.
Ik leid uit uw vraagstelling af dat uw tante een testament had en u een legaat heeft toegekend. U bent dus helaas geen erfgenaam en dan hoeft de executeur u geen inzage te geven in het testament. Alleen de erfgenamen krijgen het testament ter inzage.

Plaats reactie