Tegelijk legataris en erfgenaam

Vraag en antwoorden over erfrecht
Plaats reactie
whittie
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 aug 2009, 05:58

Tegelijk legataris en erfgenaam

Bericht door whittie » 07 aug 2009, 08:03

Mijn tante is onlangs overleden. Zij was allang weduwe en ze hebben nooit kinderen gehad. In haar testament kent ze mij, mijn broer en nog twee anderen een “vrij van recht” legaat toe. Verder kent ze nog vier “niet vrij van recht” legaten toe aan goede doel instellingen. Nu worden mijn broer en ik in hetzelfde testament ook aangewezen als enige erfgenamen. Het vermogen wat mijn tante nalaat is ruwweg het dubbele van het totaal aantal toegekende legaten. In het testament is bepaald dat de legaten binnen 3 maanden na overlijden moeten worden uitbetaald. De totale afwikkeling van het testament zal een stuk langer gaan duren.
Mijn vraag is hoe het gaat met de betaling van de successierechten van de “vrij van recht” legaten die aan mijn broer en mij zijn toegekend? Zelf denk ik, dat deze legaten nu netto worden uitbetaald en dat de successierechten uit de rest van de nalatenschap worden betaald. Zo begrijp ik het tenminste uit diverse teksten op het internet. Maar anderen zeggen tegen me dat die successierechten van onze legaten nu meteen met dat legaat worden verrekend omdat we ook erfgenaam zijn.
Weet iemand een antwoord?
Alvast bedankt.

rene
Site Admin
Berichten: 42
Lid geworden op: 11 mei 2005, 17:32

Re: Tegelijk legataris en erfgenaam

Bericht door rene » 08 aug 2009, 10:33

ikbegrijp ui uw vrhaaal dat u en uw broer een legaat vrij van recht hebben gekregen uit de nalatenschap. Verder heeft erflater u en uw broer tot erfgenaam benoemd

Normaal is het zo dat bij een legaat vrij van recht het succcessierecht niet door de legataris wordt betaald, maar uit de nalatenschap De legataris krijgt het legaat dus netto

Echter wanneer u en uw broer voor een gelijk aandeel erfgenaam zijn en beide krijgen een evengroot legaat, dan het het legaat geen zin.
Eerst wordt dan aan ieder de legaten uitgekeerd, successierecht moet door de nalatenschap worden betaald, dus dat zijn ook de erfgenamen cq legatarissen

Wel moet het successierecht van de legaten voor de verdeling uit de nalatenschap worden betaald, indien de legaten of erfdelen niet gelijk zijn

whittie
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 aug 2009, 05:58

Re: Tegelijk legataris en erfgenaam

Bericht door whittie » 08 aug 2009, 19:47

Bedankt voor de reactie. Voor de duidelijkheid: het bedrag dat we als legaat krijgen is niet even groot als wat voor ons als nalatenschap beschikbaar komt. Ik was daar wellicht niet helder over. Er worden in totaal 8 legaten uitgekeerd, zoals ik ze eerder noemde. Daarna blijft een bedrag over, waar noodzakelijke zaken nog van worden betaald en dus ook de successierechten, zoals ik al dacht en u nu ook bevestigd.
Mijn tante heeft in haar testament voor deze constructie gekozen, waarom weten we niet. Het voordeel is dat het legaat nu netto uitbetaald krijgen en dat we dus een groter bedrag sneller krijgen, als dat we meteen de successierechten hadden moeten verrekenen.

Plaats reactie